عدم تجاری سازی فناوری کسب شده از مشکلات عمده کشور

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی در مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در استان اردبیل با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه حوزه فناوری و پژوهش با رویکرد اقتصاد دانش بنیان افزود: در سطح کشور کارهای ارزنده‌ای در در حوزه‌های مهم از جمله نفت و سیمان صورت گرفته ولی به دلیل متکی بودن به فروش محصولات به صورت خام متاسفانه هیج موقع نگاهی فناوری به آنها نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که نگاه ما به مسائل مدیریت محور نبوده و به شدت دچار سیاست زدگی شده‌ایم از برنامه ریزی‌های درازمدت دور مانده و وقتی می خواهیم مشکلی را حل کنیم به ناچار وارد برنامه‌های کوتاه مدت می شویم.

وی با بیان اینکه کشور نباید دولت محور اداره شود، افزود: آنچه که در چند دوره اداره کشور مشهود است تفاوت وحشتناک برنامه‌ دولت‌های هشتم، نهم و دهم است که اگر این طور پیش برود نمی توان پاسخگوی خیل عظیمی از مشکلات اقتصادی کشور شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با سیاست زیگزالی نمی توان کشور را اداره کرد، افزود: باید مسائل ملی خود را با وحدت و ایجاد وفاق ملی بین سیاسیون حل کرد چرا باید طوری عمل کرد که یک موضوع کوچک به موضوع ملی تبدیل شود و از حل مشکلات اساسی دور ماند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: همه ما درتلاش هستیم دولت بتواند با برنامه ریزی بلندمدت و رسیدن به وفاق ملی به تولید و اقتصاد دانش بنیان دست پیدا کند واین مستلزم استفاده از تمامی فرصت‌های موجود است.

طیبی عدم تجاری سازی فناوری کسب شده را از مشکلات عمده کشور دانست و افزود: به صراحت باید گفت نظام ملی نوآوری ما در حال حاضر فاقد کارایی لازم است و ما برای تجاری سازی و تبدیل علم و فناوری خود به محصول دچار مشکلات عمده‌ای هستیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر با ورود محصولاتی از بادبادک گرفته تا تجهیزات سنگین از کشورهای خارجی چون چین مواجه هستیم، تصریح کرد: باید در این باره فکر اساسی شود چرا که انرژی و شرایط لازم برای تبدیل علم وفناوری خود به محصول را داریم و این مسئله با انتقال فناوری به صورت جدی این موضوع تحقق پذیر است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش عنوان کرد: مجموعه فناوری این نهاد در قالب پنج مجموعه در حوزه توسعه علم و فناوری فعالیت می کند و مذاکرات ارزنده‌ای را با سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و دستگاه‌های مهم دیگر انجام داده که نتایج ارزنده ای را به دنبال خواهد داشت.

وی از واحدهای جهاد دانشگاهی کشور خواست برای بهبود امور این پنج مجتمع، پیشنهادها و امکان سنجی مالی خود را ارائه دهند تا در تامین منابع و بودجه لازم مشکلی وجود نداشته باشد.

طیبی از عملکرد جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در حوزه فناوری و پژوهش قدردانی کرد و افزود: این مرکز پتانسیل لازم را در حوزه درمان نازایی و پزشکی و کشاورزی به ویژه در زمینه گیاهان دارویی و بحث فندق دارد که با مدیریت استان و همکاری مسولان اجرایی می‌تواند به اهداف متعالی خود دست یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا