آغاز عملیات اجرایی تجاری‌سازی اختراعات کشوری از امسال

دکتر الیاسی در مراسم کافه مالکیت فکری با هدف بیان چالش‌های مالکیت فکری در فناوری‌های نو با حضور شمار زیادی از مخترعان در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه اختراع، ارائه راه حل تکنیکی برای یک مشکل فنی است، اظهار کرد: برای اختراع داشتن ۵ شرط جدید بودن (معیار جهانی)، ابتکاری بودن، داشتن کاربرد صنعتی، قابل حمایت بودن و افشای موثر ضروری است.

وی با اشاره به تشکیل کنوانسیون پاریس گفت: در این کنوانسیون بر ۳ اصل مهم رفتار ملی، استقلال و حق تقدم تأکید شده است.

رئیس اداره ثبت اختراعات کشور افزود: در حوزه کپی رایت کشورها ساز و کار ایجاد نرم افزار را که جنبه توانمندسازی و کاربرد صنعتی دارد، ایجاد کرده‌اند.

دکتر الیاسی از ثبت تفاهم‌نامه همکاری ایران با ثبت اختراع دانمارک خبر داد و گفت: اختراعاتی که نرم افزار و برون‌داد سخت افزاری دارند، در نظام اختراعات ثبت می‌شوند.

وی با اشاره به وجود قوانین خاص مقدم و عام موخر گفت: مشکلات ثبت اختراعات عمدتاً فرآیند کند و بطئی تقنینی است و هنوز زیرساخت لازم در حوزه نرم افزاری ایجاد نشده است و نیازمند به روزرسانی هستیم.

رئیس اداره ثبت اختراعات کشور با اعتقاد به اینکه ثبت اختراعات بدون وجود نظامی کارآمد و به‌روز امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید در این باره در کشور چارچوب داخلی درستی تعریف شود و در عین حال در چارچوب‌های بین‌المللی همکاری داشته باشیم.

دکتر الیاسی با تأکید بر ضرورت وجود نظامی پویا و دینامیک در حوزه اختراعات و ثبت آن، افزود: نظام ثبت به ساز و کارهایی در حوزه آگاهی بخشی علمی و تجاری‌سازی نیاز دارد.

وی یادآور شد: بر اساس قوانین ایالات متحده آمریکا در ثبت اختراعات هر فردی زودتر اظهارنامه را فاش کند، مقدم است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا