زنان آسیب ‌زا تر از مردان در مقابل روماتیسم مفصلی

این بیماری در برخی موارد سایر اعضای بدن مانند پوست، چشم، ریه یا عضلات را درگیر می کند. زنان، افراد سیگاری و دارای سابقه خانوادگی، بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می شوند؛ طبق آمار جهانی این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. همچنین این بیماری در دهه‌ های چهل و پنجاه بیشترین میزان شیوع را دارد.

به گفته دکتر الویس مرادخان، متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی، هم اکنون علل مختلف محیطی و ژنتیکی در ایجاد این بیماری نقش دارند. افراد مبتلا به این بیماری می توانند با مراجعه به متخصص روماتولوژی اطلاعات بیشتر و دقیق تری از ریشه بیماری خودشان کسب کنند.

وی به راه های درمانی این بیماری اشاره کرد و گفت: هم اکنون برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید، از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن و کورتون‌ ها استفاده می ‌شود.

وی  به مهر گفت: مصرف این دارو ها بدون تجویز پزشک بسیار خطرناک است، بنابراین مبتلایان به این بیماری باید حتما به نزد پزشک متخصص مراجعه کنند.

دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی نیز افزایش وزن، نامناسب بودن ارگونومی و انجام ندادن ورزش‌های مناسب را از مهمترین دلایل شیوع آرتروز زانو در ایران دانست و درباره روماتیسم مفصلی گفت: عوامل ژنتیکی در شیوع بیماری روماتیسم مفصلی( آرتریت روماتوئید) تاثیر گذار است. این بیماری در میان آسیایی ها کمتر از اروپایی ها دیده می شود.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ما در مطالعات اخیرمان پیرامون اسکلرودرمی (نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی) موفق به پیدا کردن پروتیئنی شدیم. این پروتئین مسئول آبرسانی به پوست است. اخیرا نیز درمانی موثر در زمینه پیشگیری از کمر درد مطرح کرده ایم.

این فوق ‌تخصص روماتولوژی درباره  بیماری روماتیسم مفصلی اظهارداشت: طی این بیماری نادر، پوست بیمار، سخت و دچار زخم‌ هایی می‌ شود. این بیماری نادر، بیماری سختی برای بیمار و پزشک است.

وی به ایسنا گفت: در یکی از طرح‌ های تحقیقاتی از 45 خانوار روستایی در استان کردستان، 38 خانوار دارای بیماری خود ایمنی هستند. مبتلایان به این بیماری با ازدواج‌ و تولید مثل، بیماری‌های خود ایمنی را گسترش می ‌دهند.

چند راهکاری موثر برای کاهش التهاب

 

داروهای ضد التهاب مصرف کنید: معمولا بسیاری از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( تحت عنوانNSAIDs) شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین است که از سوی پزشکان متخصص برای مبتلایان به آرتریت تجویز می شود.

مکمل های روغن ماهی بخورید: مصرف روزانه 2 تا 3 گرم از مکمل هایی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند، برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفید است. زردچوبه و زنجبیل نیز خواص ضد التهابی دارند.

از رژیم غذایی ضد التهابی پیروی کنید: چربی های اشباع شده و ترانس جایگاهی در رژیم غذایی ضد التهابی ندارند اما در مقابل غذاهای غنی از اسید آلفالینولنیک(جزو اسیدهای چرب امگا 3 است) می توانند جای چربی های مضر را بگیرند. رژیم غذایی مدیترانه ای نمونه خوبی از یک رژیم غذایی ضد التهابی محسوب می شود. این نوع رژیم بر پایه سبزی ها، میوه ها، آجیل، لوبیا و سایر حبوبات دیگر است. همچنین در این رژیم غذایی توصیه زیادی به مصرف غذاهایی دریایی از جمله ماهی می شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا