ناسا موشک غول‌پیکر خود را با اجرای سبز روشن کرد

با اعلام آمادگی "جیم برایدنستاین" رئیس آژانس فضایی آمریکا در تاریخ ۲۵ ژوئیه، ناسا ساخت تاسیسات سرهم‌بندی موشک غول پیکر "اسپیس لانچ سیستم"(SLS) با ارتفاع ۶۵ متر و نصب پیشران اصلی آن را آغاز کرد.

پیشران اصلی این موشک یک سری آزمایش‌های پیش از پرواز پیشرفته را پشت سر خواهد گذاشت و امروز یک تست ۸ دقیقه‌ای موتور را پشت سر گذاشت.

ساخت یک پیشران موشک جدید همیشه یک فرآیند طولانی و پیچیده است، به خصوص اگر قرار باشد فضانوردان را به فضا ببرد که در این صورت دشواری آن دوچندان می‌شود.

ساخت موشک‌های سوخت مایع با توجه به ماهیت‌شان بسیار پیچیده است و نیاز به مدیریت مقادیر زیادی از سوخت دارند که مقدار قابل توجهی از قدرت را تولید می‌کنند.

موتورهای پیشران موشک اس.ال.اس ۸.۸ میلیون پوند رانش تولید خواهند کرد، چرا که چهار موتور اصلی "RS-۲۵" قبل از انتقال به مرحله دوم، در هشت دقیقه اول ۲.۷ میلیون لیتر اکسیژن مایع و هیدروژن مایع مصرف می‌کنند.

مرحله اصلی آزمایش این موتورها در ایستگاه تست B-۲ در "مرکز فضایی استنیس" متعلق به ناسا در نزدیکی خلیج سنت لوئیس می‌سی‌سی‌پی انجام می‌شود، جایی که پیشران اصلی برای تست آتش در آن نصب می‌شود اما نمی‌تواند سایت پرتاب را ترک کند و به هوا بلند شود.

آزمایش آتش این موتورها پیش از این شامل نسخه‌های آزمایشی از قطعات، کابل‌ها، سیستم‌های سوخت و مخزن‌ها بود که بعدا با اجزای اصلی برای ماموریت مبادله می‌شد. اما ناسا روش دیگری موسوم به "اجرای سبز"(Green Run) را برای آزمایش موشک "SLS" در نظر گرفته است.

"اجرای سبز" بدین معنا است که مهندسان از سخت افزارهای جدید یا "سبز" استفاده می‌کنند و همه آنها را در یک "اجرا" با هم روشن می‌کنند تا چیزهایی مانند سوخت گیری، فشار و رانش موتورها، مخازن، خطوط سوخت، دریچه‌ها، سیستم فشار و نرم افزار موشک را ماهها قبل از نهایی شدن و پرتاب موشک آزمایش می‌کنند.

چیزی که تغییر کرده این است که اجزای مورد آزمایش مثل قبل، اجزای جایگزین نیستند و همه قطعات، همان اجزایی هستند که در پرواز اصلی نیز استفاده خواهند شد.

پس از آزمایش روی پایه‌ای که آزمایشات موتورهای "ساترن V" و "شاتل فضایی" را به خود دیده بود، آزمایش "SLS" نیز در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام می‌شود و برای ماموریت "آرتمیس ۱" به منظور بازگشت بشر به ماه مونتاژ می‌شود.

"لیزا بیتس" مدیر بخش پیشران‌های "SLS" می‌گوید: پیشران اصلی موشک "SLS" یک تجربه شاخص دنیای مهندسی است که نه تنها شامل بزرگترین مخزن‌های موشکی تاریخ است که تا به حال ساخته شده‌اند، بلکه همچنین دارای پیشرفته‌ترین و مجهزترین سیستم‌ها است.

وی افزود: در حالی که این موشک طراحی شده است تا در طول زمان برای اهداف مختلف مأموریتی تکامل یابد، طراحی هسته اصلی آن تقریبا بدون تغییر باقی خواهد ماند. آزمایش تطبیق پذیری "اجرای سبز" به ناسا اطمینان لازم برای شناخت پیشران اصلی را می‌دهد. ما با استفاده از "اجرای سبز" بررسی می‌کنیم که هر جزء به خوبی در سیستم کار کند. این بیش از یک آزمایش است. این نخستین بار است که پیشران زنده می‌شود و به طور کامل عملیاتی می‌شود.