نگاهی به چند طرح معماری برتر سال 2019

هر چند این جایزه یادآور نام های بزرگی همچون SOM، زاها حدید و UN Studio است اما تعداد زیادی از پروژه های برجسته معماری از شرکت های کمتر شناخته شده نیز وجود دارند.

اکنون در هجدهمین سال اهدای جایزه سالانه لیف که از طرف گروه ABB اهدا می شود، این جایزه به رویدادی بین المللی تبدیل شده است که طرح های نوآورانه معماری را تشویق می کند.

در بیانیه صادر شده از سوی برگزار کنندگان این جایزه آمده است: فهرست پروژه های برتر امسال همه پروژه ها در هر اندازه و هر میزان پیچیدگی از چین تا سوئیس و بسیاری کشورهای دیگر را شامل می شود. پروژه های این فهرست در برگیرنده بناهایی است که مطابق با معیارهای جامعه جهانی معماری است.

برنده نهایی، روز 24 اکتبر (2 ابان) در برلین آلمان معرفی خواهد شد. تا آن موقع برخی از برترین طرح های امسال را مرور می کنیم:

ایستگاه ترانزیتی

شرکت مهندسی پلی کلارک پلی آرکیتکتس (Pelli Clarke Pelli Architects)، اخیرا جایزه بهترین ساختمان بلندمرتبه جهان را به خاطر طراحی برج Salesforce Tower در سن فرانسیسکوی آمریکا، از نهادهای معتبری همچون شورای ساختمان های بلندمرتبه (Council on Tall Buildings) و Urban Habitat دریافت کرده است. این ساختمان مربوط به Salesforce Transit Center (ایستگاه ترانزیتی در شهر سن فرانسیسکو) است که به خودی خود جذاب است.

این ایستگاه ترانزیتی عظیم در طول چهار تا چهارراه  در جنوب سن فرانسیسکو امتداد دارد و یک پارک سقفی 2.2 هکتاری که شامل سالن اجتماعات 1000 نفری، درختان بلوط و یک تالاب باتلاقی است روی پشت بام آن ساخته شده است. این بنا ارتباطات را در این شهر بهبود می بخشد و همچنین در آستانه دریافت گواهی لید گلد (LEED Gold) (استاندارد ساختمان سبز) است.

خانه شهری طبیعت

خانه شهری طبیعت (Urban Home of Nature) که توسط شرکت اریجین آرکیتکت (Origin Architect) طراحی شده و در پکن قرار دارد الگویی از یک ساختمان یک طبقه است که طبیعت را در آغوش گرفته است.

در این بنا دیوارهای جدا کننده داخلی حذف شده و در آن از تنه درخت و قطعات کفپوش چوبی ضخیم استفاده شده تا حس حضور در طبیعت را القا کند.

علاوه بر این، اتاق کودک به شکل یک لانه بزرگ پرنده طراحی شده است. با کمک یک نردبان که از راه پله اصلی جدا شده می توان به این اتاق وارد شد؛ این کار برای این انجام شده که این مکان جایی مناسب برای بازی قایم باشک کودکان باشد.

طرح خلوت در کنار تالاب آبی

طرح «خلوت در کنار تالاب آبی» (The Retreat at Blue Lagoon) که شرکت مهندسی بازالت آرکیتکس (Basalt Architects) آن را طراحی کرده است یک چشمه آب گرم و هتل نوساز است که در غرب ایسلند قرار دارد. این منطقه به خاطر چشمه های آب گرم آن که با کمک انرژی زمین گرمایی گرم می شود و در چشم اندازی زیبا واقع شده معروف است. این ساختمان در بین فضای به وجود آمده از گدازه های آتشفشانی قرار دارد و از این گدازه ها به عنوان دیواره این تالاب و دیواره های داخلی حوضچه آب گرم استفاده شده است.

در ادامه عکس هایی از طرح های برتر در این رویداد را مشاهده می کنید.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا