سلامت جنسی و باروری بایکدیگر در ارتباط است

هاله ملکی با اشاره به اهمیت سلامت جنسی به سیناپرس گفت: سلامت جنسی در اکثر کشورهای دنیا  به عنوان بخشی از سلامت عمومی جامعه در نظر گرفته شده و برای پیشگیری از مشکلات بعدی به نحو مقتضی به آن پرداخته می شود. در ایران نیز از سال ها قبل متناسب با فرهنگ متعالی و غنی کشور،  به این موضوع پرداخته شده و مراکز دارای صلاحیت به این حوزه از دانش  پزشکی ورود پیدا کردند. 

وی افزود: از آنجایی که باروری و سلامت جنسی دارای تاثیر متقابل بر یکدیگر هستند و باتوجه به اهمیت این موضوع سال 1390 در مرکز درمان و ناباروری ابن سینا کلینیکی با عنوان سلامت جنسی راه اندازی شد تا بتواند در کنار سایر کلینیک های فوق تخصصی موجود در مرکز درمان ناباروری ابن سینا به مراجعه کنندگان این مرکز، خدماتی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات جنسی ارایه کند زیرا در بسیاری از موارد، اختلالات حوزه سلامت جنسی می تواند منجر به ناباروری شده یا بالعکس ناباروری می تواند باعث بروز مشکلاتی در زمینه سلامت جنسی بشود. در این کلینیک خدمات علمی، به روز و دقیق توسط متخصصان به بهترین نحو ممکن ارایه می شود.

به گفته وی، هم اکنون مطالعات متعددی در سراسر دنیا، ارتباط میان اختلالات مربوط به این حوزه و ناباروری و همچنین تاثیر متقابل این دو حوزه را با یکدیگر شناسایی کرده و امروزه این موضوع به عنوان یک واقعیت علمی در دنیا پذیرفته است.

افراد اگر احساس می کنند در زمینه سلامت جنسی دچار مشکلاتی شده اند نباید برای حل مشکل شان نزد افراد غیر متخصصی که تبحر و مهارت لازم در این زمینه را ندارند، مراجعه کنند.

وی بیان کرد: این دو مورد رابطه متقابلی با یکدیگر دارند اما به این معنا نیست که هر فردی دچار مشکل ناباروری است، حتما به این نوع مشکل مبتلاست. این دو مساله تناظر یک به یک ندارند اما می توانند به روی یکدیگر تاثیر گذار باشند.

وی ادامه داد: هم اکنون طیف گسترده از پزشکان و مشاوران در زمینه های مختلف مانند متخصص عفونی، روانپزشکی، روانشناسی و بهداشت باروری در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و خدمات تشخیصی و درمانی به مراجعه کنندگان این مرکز و خارج از آن ارایه می دهند.

اهمیت سلامت جنسی در  جامعه

سرپرست کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان و ناباروری ابن سینا با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات جنسی که اکنون زوجین با آن مواجه هستند با آموزش قابل پیشگیری است، اظهارداشت: باید متناسب با گروه هدف، آموزش های بهینه و دقیق در این زمینه ارایه شود. به طور مثال یکی از شاخه هایی که اکنون در سلامت جنسی به آن پرداخته می شود، بحث بیماری های منتقله از راه تماس جنسی است. این بیماری ها دارای تنوع زیادی هستند و علل ایجاد کننده آن می تواند ویروس، باکتری، قارچ یا حتی نوع خاصی از انگل‌ها باشد.

وی تصریح کرد: این بیماری ها مانند تمام نقاط دنیا، در صورت نبود آموزش‌ های لازم و صحیح، می تواند افزایش پیدا کند؛ بنابراین ضمن اهمیت تشخیص و درمان، مساله آموزش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا افراد با آموزش درمی یابند که مهمترین علایم و نشانه های بیماریشان کدام است و چه زمانی نیاز به مشاوره و مراجعه به نزد پزشک متخصص دارند. در نهایت این نوع آموزش ها می تواند به کنترل و درمان بیماری ها به افرا کمک کند.

وی درباره رابطه بیماری‌ های عفونی منقله از راه تماس جنسی و باروری گفت: گاهی اوقات برخی از زنان یا مردان به نوع خاصی از بیماری عفونی از راه تماس جنسی مبتلا هستند که می تواند سلامت باروری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

سلامت جنسی تا پایان زندگی اهمیت دارد

وی به ضرورت سلامت جنسی در ایران پرداخت و گفت: نیاز است برای جلوگیری از معضلات بین زوجین جوان ایرانی، با شناسایی دقیق مشکلات آنها در حوزه دانش پزشکی، راهکارهایی برای جلوگیری و درمان مشکلات آنها ارایه کنیم. داشتن روابط صحیح، چارچوب و سنگ بنای یک زندگی سالم و صحیح بوده که نیازمند داشتن اطلاعات صحیح است.

ملکی اظهارداشت: از سویی سلامت جنسی فقط مختص یک دوره خاصی از زندگی نیست تا پس از گذشت آن دوره، نگرانی ها برطرف شود؛ بلکه تا زمانی که انسان زنده است، باید برای این مساله برنامه ریزی داشته باشیم و آموزش های لازم و سرویس های متناسب با آن ارایه دهیم. ما نباید تنها به روی سلامت جنسی جوانان تمرکز کنیم بلکه باید به سلامت جنسی سالمندان نیز توجه کنیم. کلینیک سلامت جنسی ابن سینا در این زمینه خدمات بسیار موثری به مراجعین خود ارایه می کند.

تاثیر مخرب خود درمانی‌ ها در سلامت جنسی

سرپرست کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان و ناباروری ابن سینا گفت: افراد اگر احساس می کنند در زمینه سلامت جنسی دچار مشکلاتی شده اند نباید برای حل مشکل شان به نزد افراد غیر متخصصی که تبحر و مهارت لازم در این زمینه را ندارند، مراجعه کنند.

وی ادامه داد: یکی از بدترین، ناگوارترین و آسیب زا ترین اتفاق هایی که اکنون در این زمینه روی می دهد، خود درمانی است. گاهی برخی افراد، بدون استفاده از نظر یک متخصص  برای خود درمان‌هایی را استفاده می کنند. همین درمان های ساده انگارانه و غیر تخصصی  می تواند تبدیل به معضلی برای درمان این افراد شود. مثال بارز این موضوع استفاده از برخی داروهای غیر مجاز برای درمان زودانزالی در آقایان است که می تواند باعث اعتیاد در فرد شده و برای همیشه زندگی او را تحت تاثیر قراردهد. در حالی که درمان های علمی دراین زمینه وجود دارد که بدون عارضه است.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی زوجین نیاز به مراجعه مشاوره دارند، گفت: مراجعه به مشاور در هر  مرحله از زندگی انسان (به خصوص اگر مشکلی وجود داشته باشد) اهمیت دارد اما آموزش به دختران و پسران جوان پیش از آغاز زندگی مشترک دارای اهمیت به سزایی است. در این مرحله افراد باید مهارت های لازم برای داشتن یک ارتباط مناسب و سالم را یاد بگیرند؛ اگر فرد در هر مرحله از زندگی اش دچار مشکل است، حتما باید به نزد متخصصان مربوطه مراجعه کند تا در اسرع وقت مشکلش به بهترین نحو درمان شود.

وی در پایان گفت: سلامت جنسی، بخشی از سلامت کلی فرد و جامعه است و باید اطلاعات و آموزشی متناسب با فرهنگ در این زمینه به افراد داده بشود و سرویس های  تشخیص درمانی به روز نیز در اختیار مردم قرار بگیرد تا جامعه ای سالم و پویا داشته باشیم .

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا