دستگاههای پوشیدنی منعطف با باتری‌های انعطاف‌پذیر

شاید دستگاه‌های پوشیدنی به زودی انعطاف‌پذیرتر شوند و نیروی خود را از باتری‌های قابل انعطاف به دست آورند.

پژوهشگران "دانشگاه میشیگان"(UMich)، یک جزء رسانا برای باتری لیتیوم- یونی ابداع کرده‌اند که می‌تواند قدرت رسانایی الکتریکی خود را حتی هنگام کشش حفظ کند.

این جزء رسانا، از چندین لایه تشکیل شده که از نانوذرات پلی‌اورتان و طلا ساخته شده‌اند. پلی‌اورتان، پلیمری است که می‌تواند اشیای معمولی را مانند اسفنج فوم انطاف‌پذیر کند.

لایه‌های نانوذرات که بار منفی دارند، با لایه‌های پلیمر نرم‌تر که بار مثبت دارند، جایگزین می‌شوند. با کشش جزء رسانا، نانوذرات طلا، با مسیرهای هم‌تراز هماهنگ می‌شوند و امکان ادامه رسانایی الکتریسیته را برای آنها فراهم می‌کنند.

کشش در مقابل رسانایی

"نیکلاس کوتوف"(Nicholas Kotov)، سرپرست این پژوهش گفت: چالش اصلی طراحی باتری‌های انعطاف‌پذیر، یافتن تعادل میان کشش و رسانایی الکتریسیته است.

پژوهشگران، عملکرد این جزء رسانا را در یک باتری دارای الکترولیت لیتیوم آزمایش کردند. این باتری انعطاف‌پذیر نسبت به باتری‌های لیتیوم- یونی معمولی، چگالی پایین‌تری دارد اما پس از هر 1000 سیکل شارژ، 96 درصد ظرفیت خود را نگه می‌دارد. در آزمایش‌های پژوهشگران دانشگاه میشیگان، باتری توانست 72 درصد شارژ خود را پس از 10 سیکل شارژ نگه دارد.

کوتوف افزود: شاید بتوان از چنین باتری‌هایی در ابزار پوشیدنی استفاده کرد و یا آنها را در ربات‌های نرمی به کار برد که پاهای انعطاف‌پذیری دارند. ویژگی‌های این باتری، قابل اصلاح هستند؛ در نتیجه ما می‌توانیم آنها را با نیازهای مکانیکی و ذخیره شارژ مورد نظر خود وفق دهیم و در ابزار قابل کاشت و یا ابزارهای دیگر از آنها استفاده کنیم.