کبدچرب شایع‌ترین عامل ابتلا به سرطان

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایرنا افزود: با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B و تولید دارو برای درمان بیماری هپاتیت C، شاهد کاهش این بیماری‌ها در کشور هستیم.

وی، سیگار، قلیان، تریاک و الکل را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان کبد اعلام کرد و گفت: هرچند شیوع هپاتیت‌های B و C کاهش یافته اما همچنان یکی از عوامل ابتلا به سرطان کبد است.

امانی با اشاره به اینکه هپاتیت B علاوه بر ایجاد سیروز می‌تواند مستقیما ایجاد سرطان کبد کند، افزود: معمولا برای ابتلا به سرطان کبد، فرد در ابتدا دچار التهاب و سپس درگیر نارسایی یا همان سیروز شده و طی چند سال فرد مبتلا به سرطان می‌شود اما مبتلایان به هپاتیت B بدون ایجاد نارسایی کبدی، دچار سرطان می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند حتی اگر بیماری فعالی ندارند یا به صورت خاموش در بدن شان است، لازم است هر شش ماه آزمایشات لازم برای سرطان کبد را انجام دهند.

امانی، بیشترین راه انتقال هپاتیت C را از طریق خون و سرنگ آلوده اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر داروهای ایرانی برای درمان بیماری تولید شده که با هزینه خیلی کم بیماران هپاتیت C درمان می‌شوند.

افزایش سرطان کبد در آینده

وی اظهار داشت: هرچند هپاتیت به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان کبد در حال کاهش است اما سایر عوامل مانند کبدچرب و مصرف دخانیات در حال افزایش است و به همین دلیل برآورد می‌شود که در سال‌های آینده این سرطان افزایش یابد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پیشگیری از سرطان کبد توصیه کرد: کاهش مصرف دخانیت اعم از سیگار، قلیان و نیز تریاک و پرهیز از مصرف الکل، اصلاح شیوه های زندگی و استفاده از غذاهای سالم در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارند. مصرف قهوه هم می‌تواند در پیشگیری از سرطان کبد موثر باشد.

وی، سرطان کبد در مردان را بیشتر از زنان اعلام کرد و گفت: هرچه سن از 60 سال بالاتر باشد، انتظار می‌رود که افراد بیشتری به این بیماری مبتلا شوند و افراد جوان معمولا دچار این بیماری نمی‌شوند.

امانی به شیوع کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت: کبد چرب به دلیل ایجاد التهاب در کبد می‌تواند فرد را به سمت نارسایی کبد و در نهایت سرطان کبد سوق دهد و در حال حاضر هم شایع‌ترین علت پیوند و سرطان‌های کبدی در ایران است.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به روند افزایشی چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 60 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند. اضافه وزن و چاقی عامل مهم ابتلا به کبد چرب است.

وی افزود: مطالعه ای که اخیرا در کشورهای اروپایی انجام شده است، نشان می‌دهد که در آن کشورها روستائیان از شهرنشینان، چاق‌تر هستند و پیش بینی می‌شود  در سال های آینده در ایران هم این روند به وجود آید.

ورزشکاران خودسرانه از داروهای هورمونی استفاده نکنند

امانی اظهار داشت: ورزشکاران باید تحت نظارت پزشک و افراد مجرب از داروهای بدن سازی استفاده کنند و از مصرف خودسرانه داروهای هورمونی به شدت خودداری کنند. این کار می‌تواند سبب ایجاد سرطان‌های کبد در آنان شود.

وی ادامه داد: برخی ورزشکاران تحت تاثیر تبلیغات نادرست اقدام به استفاده از داروهای بدن سازی برای افزایش حجم عضلانی یا قدرتشان می‌کنند که کار اشتباهی است. خیلی وقت‌ها داروهای بدن سازی یا هورمون‌ها می‌توانند عامل ایجاد سرطان و مشکلات کبدی شوند.

امانی با اشاره به اینکه سم آفلاتوکسین می‌تواند سبب سرطان کبد شود، گفت: اگر نگهداری و تهیه محصولات غذایی مانند آجیل و بادام زمینی و برنج به صورت صحیح و اصولی نباشد، این سم می‌تواند رشد پیدا کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا