چرا عنوان «غیرانتفاعی» از آموزش عالی حذف نمی شود؟

از آن زمان تا کنون، شیوه پذیرش دانشجو فراز و نشیب های بیشماری طی کرده و با تغییرات زیادی همراه بوده است.یکی از تغییراتی که نظام آموزش عالی کشور چندسالی با آن مواجه است و عده ای آن را مثبت و برخی نیز آن را منفی تلقی می کنند شکل گیری دانشگاه های غیرانتفاعی در کشور است.

البته آنچه در این گزارش مدنظر است به هیچ وجه رشد قارچ گونه اینگونه مراکز و نحوه پذیرش دانشجو در آنها نیست بلکه سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا علیرغم اینکه نظام آموزش و پرورش کشور عنوان غیرانتفاعی را به غیردولتی تغییر داده اما برخی دانشگاه ها هنوز عنوان غیرانتفاعی را در کنار نام خود یدک می کشند؟

این موضوعی است که بسیاری از موسسات آموزش عالی نیز به آن اعتراض دارند و معتقدند عنوان غیرانتفاعی در کنار نام برخی از موسسات ودانشگاه ها بسیار بی معنی است.

 حدودا 20 سال پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف سبک تر کردن بار سنگین آموزش عالی از روی دوش دولت و همچنین ارتقای کیفیت آموزش عالی بحث دانشگاه های غیر دولتی را تصویب کرد.این درحالی بود که کارشناسان و دست اندرکاران امر معتقد بودند که فعال سازی بخش خصوصی در زمینه آموزش عالی مهمترین هدف برای شکل گیری این مراکز و موسسات بوده است.

اما، صرفنظر از اهداف یاد شده برای ایجاد این مراکز و موسسات آنچه امروزه به عنوان دستاورد این اقدام شاهد هستیم، نگرانی دانشجوها و خانواده‌هایشان نسبت به ارزش و اعتبار مدارک دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی یا بهتر است بگوییم، غیردولتی است.

بر اساس این گزارش، امروزه آموزش عالی غیرانتفاعی به عنوان یکی از زیر نظام های اصلی در وزارت علوم در حال فعالیت است که البته این فعالیت تا کنون با اما و اگرهای بیشماری روبرو بوده است. در حالیکه برخی از منتقدان به روند عملکرد و حتی وجود نام غیرانتفاعی در کنار نام این موسسات اعتراض دارند عده دیگری اما معتقدند سطح علمی این مراکز مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی است و بر همان اعتبار و ارزش سنجیده می شود، به گونه ای که دانشجویان می توانند با ارائه این مدارک، در دانشگاه های جهان ادامه تحصیل دهند.

کلمه غیرانتفاعی برپایه اقتصاد واژه غلطی است

دکتر علی حسنی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص تغییر نام دانشگاه های غیر انتفاعی به غیر دولتی به سیناپرس گفت : به عنوان یک  عضو هیئت علمی باید بگویم واژه غیر انتفاعی، برپایه علم اقتصاد بسیار کلمه غلطی است که با به کارگرفتن این واژه به نوعی به شعور جامعه علمی توهین می شود.

وی تاکید کرد: آموزش و پروروش به عنوان نهادی ریشه ای در بحث آموزشی توانسته است این مشکل را حل کند اما اینکه وزارت علوم در این خصوص پافشاری دارد، جای تعجب دارد!

این عضو هیئت علمی همچنین خاطر نشان کرد: کدام نهادی حاضراست سرمایه ای را به کار بگیرد اما هیچ انتفاعی از آن نبرد.

وی گفت: به عقیده من این تغییرات باید در وزارت علوم ایجاد و این نگاه از موسسات و دانشگاه های غیردولتی برداشته شود. اسم غیر انتفاعی که به نوعی توهینی به جامعه علمی است باید برداشته شود که در این میان وزارت علوم نیز باید اقدامات جدی انجام دهد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به میدان بیاید

دکتر سعید سرکار دراین باره نیز به خبرنگار سیناپرس گفت : بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی از وضعیت یک طرفه بودن بیرون بیاید و کمک کننده باشد.

رئیس ستاد توسعه نانو عنوان کرد: اینکه بخواهیم فقط توقع داشته باشیم که امور به صورت یکطرفه اجرا شود و هیچ کمکی صورت نگیرد کاری از پیش نمی رود. به عقیده من درخصوص بحث نام غیر انتفاعی و غیر دولتی بودن نام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قدم هایی موثر برداشت.

با حذف کلمه غیر انتفاعی مشکل مالی موسسات و دانشگاه ها حل می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: این مقوله مدتی است که در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است، اخیرا نیز در کارگروه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح و عنوان کردیم که این موضوع نیاز به اصلاح اساسنامه دارد . در این میان پیشنهادی مطرح کردیم که متاسفانه بنا به دلایلی رای نیاورد اما همچنان در حال پیگیری این موضوع هستیم.

دکتر منصور غلامی تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم این موضوع را به گونه ای مطرح کنیم که انگیزه سرمایه گذاری در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی تقویت شود و سرمایه گذاران این امیدواری را داشته باشند که سرمایه هایشان با مدیریت و به اختیار خودشان در جهت کمک به نظام آموزش عالی کشور استفاده  می شود و هم دانشجویان و جامعه علمی با طیب خاطر به تحصیل در این مراکز اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم اینکه نظام آموزش و پرورش اقدام به تغییر نام غیرانتفاعی به غیردولتی در مدارس کرده است اما، وزارت علوم هنوز نتوانسته در این مورد کاری از پیش ببرد، گفت: درست است که تلاش ما نیز در جهت تغییر و از میان برداشتن این عنوان است ؛اما توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از سرخوردگی نوجوانان و خانواده های آنان و برای فراهم کردن عدالت و فرصت برابر در آموزش و همچنین جلوگیری از آسیب های روانی و اجتماعی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در این حوزه، باید آموزش تا پایان دوره متوسطه برای همه دانش آموزان باشد و اینگونه تقسیم بندی ها به بعد از پایان دوران دانش آموزی و شکل گیری هویت و شخصیت نوجوانان در سطح آموزش عالی و دانشگاه ها موکول شود.

در هر صورت به نظر می رسد با حذف ترکیب «غیرانتفاعی» از کنار نام مؤسسات آموزش عالی، صرفنظر از سطح و کیفیت آموزش آنها، بسیاری از مشکلات مالی این مؤسسات را  به خودی خود حل کرده و بنا به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اینگونه با ورود سرمایه گذار به این مؤسسات نیز قابلیت توسعه پیدا خواهند کرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. همه ما دولتی درس خوندیم و موفق هم شدیم .بهترینها هم از مدرسه ها و دانشگاه های دولتی به پست های مهم رسیدن غیر انتفاعی و غیردولتی فقط بازی پول درآوردنه .معنی دیگه ای نداره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا