محیط‌ زیست یک مقوله اجتماعی است

علی ربیعی سخنگوی دولت روز پنجشنبه در دیدار با عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نشست با اعضای شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شاید اگر بسیاری برنامه ها را با کمک شبکه های اجتماعی محیط زیستی دنبال می کردیم کم هزینه تر و بهتر به نتیجه می رسیدیم. 
وی با بیان اینکه انتظاراتی نیز از سمن های محیط زیستی داریم اظهارداشت: یک ضلع شما، سیاستگذاران در حوزه‌های مختلف هستند که باید همسو با آنان حرکت کنید، در بحث توسعه پایدار تضادهایی میان توسعه و محیط زیست وجود دارد که نمی توان به تنهایی به هر کدام از آنها توجه کرد گاهی جایی مسائل شخصی محیط زیست را زمین میزند گاهی نیز مسائل بخشی به ضرر محیط زیست تمام می‌شود، ما معتقدیم در این فرایند باید تمام بخش های محیط زیست سنجیده شود.

اکنون بیش از چهار  میلیون و ۵۰۰ دانشجو در کشور وجود دارد که به زودی وارد بازار کار می‌شوند؛ همچنین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار در جامعه داریم که باید این میزان جوان در هر صورت وارد محیط کار شوند که این کار به توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد. 
وی با بیان اینکه بخشی از  این سرمایه گذاری در معادن وجود دارد گفت: قطعاً در این میان تضاد وجود دارد که باید بتوانیم با کمترین آسیب و حتی بدون آسیب عمل کنیم تا هم محیط‌زیست حفظ شود و هم اشتغال در بخش معدن به وجود آید.
ربیعی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اشکالی که در ایران امروز وجود دارد، نبود میانجی های اجتماعی است. این میانجی ها شکل نگرفته اند، شاید چون نگاه امنیتی به آنها داشتیم یا شاید هم دانش کافی برای این کار نداشتیم.
سخنگوی دولت با اشاره به این که مسأله محیط زیست تنها آب، خاک و معدن نیست بلکه تمام آنها در کنار هم است که مقوله اجتماعی را شکل می‌دهند،گفت: دولت تلاش می‌کند در راستای توسعه پایدار، محیط زیست با تمام مولفه های آن حفظ شود. گاهی واقعیات به گونه ای تحمیل گرانه خود را جلو می کشد که در عین حال میانجی های محیط زیستی باید در کنار دولت قرار گیرند تا از این مسائل به نفع محیط زیست و هم توسعه پایدار عبور کنند. میانجی های محیط زیستی مورد قبول ما هستند و ما آنها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
ربیعی اظهار داشت: البته من کارشناس محیط زیست نیستم و شاید آنطور که باید با مسائل محیط زیستی آشنا نباشم؛ اما بیست سال پیش در مطالعه ای متوجه شدم محیط زیست وارد ادبیات ما شده است به نحو مطلوب و احسنت از آن برای ارتقای زندگی استفاده کنیم.

ربیعی تاکید کرد: معتقدم امروز توصیه به شادی یکی از نیازهای جدی جامعه ماست؛ به نظر من پتروشیمی‌ها و دودکش های بلند مردم را شاد نکردند پس باید با هم در مسیر صحیحی برای رسیدن به این هدف قرار گیریم. امنیت روانی در زندگی مردم بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. این مواقع به نظر می رسد بی پولی و فقر معادل با طلاق و بدبختی است، در حالیکه اینطور نیست باید طرز نگاه و تفکر را عوض کنیم.
وی گفت: اینکه گفته می شود دولت به محیط زیست توجه ندارد درست نیست گاهی الزامات جهت گیری هایی را با خود می آورد که شاید مورد پسند عمامه نباشد. افرادی که در نهادهای مدنی کار می کنند و ساختار های مدنی آن را می‌شناسند باید بدانند در کوتاه مدت نمی توان به نتیجه رسید و نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مسائل محیط زیست در کوتاه مدت حل شدنی نیست گفت: هر نهاد یا فردی در وظیفه خود باید سختکوشی داشته باشد تا مشکلات اینچنینی در مدت زمان کوتاه با بهترین نحو برطرف شود.

ربیعی اظهار داشت: واقعاً نگران نگاه امنیتی به نهادهای مدنی هستیم همچنین رئیس جمهوری بسیار نگران تر از همه است زیرا اعتقاد دارد که نهادهای مدنی نباید سیاسی شوند.

وی گفت: نگاه بعدی ما نهادسازی یعنی ارتباط بین نهادهای مدنی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی است، ما این مساله را در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دنبال می‌کنیم تا توجه بیشتری به نهادهای مدنی در فعالیت های خود داشته باشند و نتیجه را به شما اعلام خواهیم کرد، ارتباط با نهادهای مدنی را در استان ها نیز دنبال می‌کنیم و به استانداران این مساله را ارجاع خواهیم داد.

ربیعی ادامه داد: ما با شما در چند ضلع قرار گرفته‌ایم در یکی از این ضلع ها باید سیاست را نقد کنیم که متاسفانه برخی در آن ضلع گرفتار شده اند و در همان جا مانده اند، ارتباط باید همراه با سیاست و اصلاح باشد و وظیفه ما است که صدای شما را به گوش سیاستگذاران برسانیم و امنیت شما را تأمین کنیم.

وی گفت: محیط زیست باید صرف زندگی شود، درست است که دولت‌ها کشانه های محیط زیستی هستند اما نقش مردم در این میان بسیار مهم است، باید رسانه محیط زیستی ایجاد کنیم تا وقایع مرتبط به گوش مردم برسد، به عنوان مثال چرا باید یک فرد ۲۰۰ هزار متر زمین را در تهران تصرف، قطعه بندی کند و سپس بفروشد، همه باید در این زمینه هوشیار باشیم و در کنار دولت قرار بگیریم تا جلوی ذینفعان غیر حق گرفته شود.

ربیعی افزود :در محیط زیست دانش افزایی زیادی نکرده‌ایم درست است با سواد زیاد داریم اما باید آبشار اطلاعات درست کنیم که این کار نیاز به مدیریت دانش در حوزه محیط زیست دارد.

وی خطاب به نمایندگان سمن های حاضر در جلسه تاکید کرد که گفت: حضور شما در جلسات استانی را حتما دنبال می کنم شما نیز باید کمک کنید که اخبار محیط زیستی به گوش جامعه برسد، با صدا و سیما صحبت می کنم تا برنامه مشخصی برای محیط زیست تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود در زمینه محیط زیست قوانین زیادی وجود دارد اما اجرا نمی شود گفت: قانون زیرساخت فرهنگی می‌خواهد و جامعه باید آن را بپذیرد این کار باید از داخل منازل و از تربیت کودکان شروع شود، باید یاد بگیریم که چگونه حال خودمان را خوب کنیم ما دولتی محیط زیستی هستیم اما اگر بگوییم محیط زیست هیچ و یا برجام هیچ، به نتیجه ای نخواهیم رسید این هیچ انگاری ها صحیح نیست.

وی گفت: اکنون صنعت پتروشیمی، نفت و خودروسازی با محیط زیست جدال دارند که در این میان، این مساله مهمی است که نه صنایع را به نیست و نه محیط زیست را به محیط ایست تبدیل کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید ذهنیت جامعه را به سمت محیط ‌زیست سوق دهیم و مردمی محیط زیستی تربیت کنیم در اینصورت شرایط به گونه ای پیش می رود که رفتارهای غیر محیط زیستی خود منزوی شده و مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

وی اظهارداشت : اینکه فکر می کنیم باید یک نفر بیاید و ما را نجات دهد، درست نیست بلکه باید با فرهنگ سازی این کار را از خودمان شروع کنیم که این از منزل آغاز می شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا