آینده خوبی در انتظار اکوسیستم فناوری و نوآوری است

در این مراسم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تمام تلاش نهادهای مربوطه در اکوسیستم نوآوری و فناوری این است که بتوانند در فرآیند بهم پیوسته ای بخش توسعه صنعتی مبتنی بر دانش و فناوری های جدید را یاری کنیم، گفت: امروزه زمینه های مختلفی را در حوزه اقتصاد داریم که نیاز به ایده های جدید و همکاری های بخش های مختلف در مجموعه های علمی و فناورانه دارد، لذا جمع امروز از مجموعه های مهم و تاثیرگذار در اکوسیستم فناوری و نوآوری محسوب می شود.

غلامی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک های علم و فناوری، مراکز علمی و حامیان مختلف این حوزه، علیرغم جوانی این حوزه در کشور خوشبختانه دستاوردهای چشمگیر و قابل توجهی به دست آورده اند که می توان آینده خوبی را برای این اکوسیستم پیش بینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقایسه با سایر کشورها ایران جایگاه خوبی داشته و با سرعت خوبی در حال رشد است و می تواند جایگاه خوبی را در این حوزه به دست آورد.

تاسیس و کمک به سبدهای پروژه ای صندوق های جسورانه بورسی

در ادامه، دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از آغاز به کار هیات عامل سوم در صندوق نوآوری و شکوفایی، می دانستیم که با توجه به شرایط موجود، زمان آزمون و خطا نداریم؛ از این رو، سعی کردیم از امکانات صندوق برای توسعه فناوری کشور، حداکثر استفاده را کرده و به هیچ وجه رویکرد شعاری نداشته باشیم.

وحدت اظهار کرد: رویکرد جدی صندوق، همکاری با تمام دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی است که در توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش دارند، از این رو، بسته همکاری با پارک های علم و فناوری در راستای همین رویکرد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری یک نهاد ریشه دار در این اکوسیستم هستند که نقش جدی در این زیست بوم دارند اظهار کرد: علاوه بر این توزیع جغرافیایی و تخصصی خوبی در تمام کشور دارند و منشأ بسیاری از برکات در این اکوسیستم محسوب می شوند، بنابراین تعامل با آنها برای صندوق امری مهم است.

وحدت عنوان کرد: در این زیست بوم نشانه‌ها و نمادهای جدیدی در حال شکل گیری است، به عنوان مثال شتاب‌دهنده ها، نهادهای مالی جدید و… اعضای جدید این زنجیره هستند که اگر نباشند تکامل اکوسیستم فناوری و نوآوری نیز شکل نخواهد گرفت. بنابراین در تلاشیم تا از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرده و بتوانند با بازیگران جدید بهترین تعامل را داشته باشند.

وی تصریح کرد: قطعا صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه تامین مالی نمی تواند به تنهایی نقش آفرینی کرده و تنها به دادن وام اکتفا کند، از این رو از ظرفیت خوب صندوق های پژوهش و فناوری بهره بردیم و در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری بر فعالیت این صندوق ها نیز نظارت می کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: از این رو، این صندوق ها را موظف کرده ایم که تا پایان شهریور ماه سالجاری بیش از ۶۰ درصد اعتباری که از صندوق نوآوری دریافت کرده اند را در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها هزینه کنند در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: موارد تشویقی دیگری برای صندوق های پژوهش و فناوری در نظر گرفته ایم، به عنوان مثال اگر با اعتبارات صندوق نوآوری در VC مشارکت کردند، بهره صفر می شود و مواردی از این دست تا با این روش های سهل گیرانه، صندوق های پژوهش و فناوری با شرکت ها تعامل بیشتری داشته باشند.

بنا به گفته وی، صندوق نوآوری و شکوفایی نزدیک ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نزد ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری دارد. نکته قابل توجه این است که وجود چنین ارقامی در اکوسیستم فناوری و نوآوری بی سابقه بوده و انتظار می رود شرکت ها از این ظرفیت ها استفاده کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به بحث سرمایه گذاری صندوق با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور اظهار کرد: در بحث سرمایه گذاری نیز از همکاری بازیگران جدید این اکوسیستم بهره برده ایم.

وی با بیان اینکه رقم هایی که امسال در بحث سرمایه گذاری تصویب شده است، قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: به عنوان مثال مجموع پول آورده صندوق های جسورانه بورسی تا پایان ماه گذشته ۷۵ میلیارد تومان بود. در حالی که امسال در این بخش ۲۰۰ میلیارد تومان برای مشارکت در تاسیس صندوق های جدید یا کمک به سبدهای پروژه آنها اعتبار در نظر گرفته شده است. لذا بخش خصوصی باید حدود ۸۰۰ میلیارد تومان وارد این حوزه کند و اگر آمادگی آن وجود داشته باشد، یعنی حدود هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، در حاشیه چهلمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای بسته همکاری صندوق نوآوری با پارک‌های علم و فناوری امضا شد. در تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت علوم، نحوه همکاری برای اجرای برنامه ملی گرنت فناوری نیز پیش‌بینی شده است.

موضوع این تفاهم نامه همکاری در زمینه تقویت توان تحقیق و توسعه (R&D) شرکت‌های دانش ‌بنیان با رویکرد نوآوری باز از طریق همکاری با پژوهشگران و فناوران فعال در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در قالب برنامه ملی گرنت فناوری، همکاری در زمینه تقویت بنیه توسعه و تجاری‌ سازی فناوری شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به ویژه از طریق ارائه خدمات توانمندسازی؛  همکاری در تقویت شتاب دهنده‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز علمی، تحقیقاتی و فناوری به منظور کمک به توسعه، بلوغ و تجاری ‌سازی فناوری با رویکرد مسئله محور، ظرفیت ‌محور و آینده ‌محور و با تکیه بر استارت‌آپ‌ها و هسته‌های فناور و… است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا