منابع آموزشی کودکان نیاز به بررسی دارد

سپردن کودکان به مهدهای کودک و دور ماندن آنها از محیط خانواده و آغوش گرم مادر در بخش اعظمی از روز، موضوع بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

چراکه، کودکان امروز، نیروهای مولد فردای جامعه هستند، و تربیت صحیح آنها قطعا در ساختن آینده کشور نقش بسزایی دارد. حال که بنا به دلایل متعددی نقش مادران در این امر مهم کمرنگ شده است، به نظر می رسد توجه به نقش مهدهای کودک و نحوه آموزش آنها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

درنتیجه می توان دریافت  که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مهدهای کودک نخستین نهاد اجتماعی پس از خانواده هستند که وظیفه خطیر آموزش و تربیت رسمی کودکان را بر عهده دارند. مهدهای کودک با آموزش هنجارها و ارزش ها، جامعه پذیری را در کودکان نهادینه کرده و آنها را برای ورود به جامعه آماده می کند.

قصه و داستان پردازی در کتاب هایی که به مهدهای کودک ارائه می شود باید مناسب با گروه سنی کودکان باشد و هدف ارتقا و تقویت مهارت گفتمان مخاطب در نظر گرفته شود.

قطعا مهمترین موضوع در این میان منابع آموزشی است که در قالب کتاب ها و ابزارهای آموزشی در اختیار مهدها قرار گرفته و محتوای آموزشی را معین می کنند.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که علیرغم حساسیتی که نسبت به منابع آموزشی معرفی شده، وجود دارد و سازمان بهزیستی تاکید ویژه ای بر این موضوع دارد این است که تنها منابع مورد تایید سازمان بهزیستی باید برای استفاده در مهدهای کودک تحت نظارت این سازمان مورد استفاده قرار گیرد، اما آنچه در واقعیت با آن مواجه هستیم وجود منابعی در قالب کتاب های آموزشی است که با نگاهی گذرا به آنها در می یابیم که واقعا هیچ محتوایی ندارند و آموزش خاصی را به کودک نمی دهند.

با توجه، به اهمیت آموزش کودکان در این مقطع سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چرا علیرغم حساسیت این موضوع هیچ نگاه کارشناسی شده ای پشت این کتاب های آموزشی وجود ندارد و سازمان بهزیستی با چه توجیهی این منابع را در اختیار مهدهای کودک قرار می دهد.

این در حالیست که مسوولان مربوطه در سازمان بهزیستی کشور همواره ادعا کرده اند که محتوای آموزشی مهدهای کودک یکی از مهمترین اقدامات این سازمان و مورد توجه مسوولان است.

لزوم توجه به ادبیات کودک در منابع آموزشی مهدها

یک پژوهشگر و روانشناس حوزه کودک در گفتگو با سیناپرس پیرامون نقش آموزش در مهدهای کودک گفت: وقتی صحبت از منابع آموزشی در مهدهای کودک و مقطع پیش دبستانی می شود، احتمالا کتاب هایی در ذهنمان مجسم می شود که از کودک خواسته تا از میان شکل های آن صفحه کلمه های مشابه را تشخیص دهد و آن را رنگ کند یا دور آن گردی بکشد.

محمدحسن فاطمی‌راد ادامه داد: حتی اگر محتوای کتاب های آموزشی که در اختیار مهدهای کودک قرار می گیرد همین باشد، چنانچه در بسیاری از موارد با کتاب های بی محتوایی رو به رو می شویم که گاها هیچ چیز آموزش نمی دهند، بازهم باید توجه شود که در تهیه و تدوین این کتاب ها، ادبیات کودک مورد توجه قرار گرفته باشد.

وی تصریح کرد: به ویژه قصه و داستان پردازی در این کتاب ها باید مناسب با گروه سنی کودکان باشد و هدف ارتقا و تقویت مهارت گفتمان مخاطب در نظر گرفته شود.

فاطمی‌راد با اشاره به این موضوع که حوزه ادبیات کودک و تولید محتوا برای کودکان امری کاملا تخصصی است و نمی توان هر تولید محتوایی را برای ارائه در مهدهای کودک مناسب دانست، گفت: در هرحال، اولیا باید دقت داشته باشند که کودکان خود را به چه مراکزی می سپارند و علاوه بر این، به نحوه کار مربیان و محتواهایی که به کودکانشان ارائه می شود نیز نظارت کنند.

درنهایت باید گفت بهزیستی باید پاسخگوی محتوای ارائه شده باشدتا نسل اینده ایران زمین ازریشه ای ترین دوران خود آموزه های اساسی دریابد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا