تاثیر رنگ بال پرنده ها در کیفیت پرواز

پژوهش جدید "دانشگاه گنت"(UGent) بلژیک نشان می‌دهد که پرهای تیره پرندگان می‌توانند امکان پرواز بهتر را برای آنها فراهم کنند. این پرها می‌توانند بال‌های پرنده و هوای اطراف آن را گرم کنند و جریان هوا را در اطراف بال افزایش دهند.

"سوانا روگالا"(Svana Rogalla)، پژوهشگر دانشگاه گنت و همکارانش، چندین گونه پرنده را مورد بررسی قرار دادند تا به تاثیر رنگ پرها بر دمای بال پرندگان طی پرواز پی ببرند. آنها تصویر حرارتی عقاب ماهی‌گیر را تهیه کردند و دریافتند که پرهای تیره این پرنده، گرم‌تر از پرهای دیگر آن هستند.

پژوهشگران برای پی بردن به تغییر دمای بال پرندگان طی پرواز، بال گونه‌های متفاوتی از پرندگان را مورد بررسی قرار دادند. آنها بال این پرندگان را با اشعه فروسرخ گرم کردند و شرایطی مانند آب و هوای آفتابی و ابری به وجود آوردند.

این گروه پژوهشی در مرحله بعد، بال‌های عقاب ماهی‌گیر، سفیدغاز و کاکایی پشت‌سیاه بزرگ را در برابر باد با سرعت شش، 12 و 18 متر بر ثانیه قرار دادند تا سرعت طبیعی پرواز را شبیه‌سازی کنند. روگالا گفت: هدف ما، شبیه‌سازی یک شرایط واقعی بود.

گونه‌های انتخاب‌شده، پرندگان بزرگی هستند که می‌توانند ارتفاع پرواز خود را بدون بال زدن افزایش دهند. پژوهشگران پیش از قرار دادن هر بال در معرض باد، آن را به مدت دو دقیقه گرم کردند.

روگالا افزود: ما در این بررسی دریافتیم پرهای تیره‌تر، بیش از پرهای روشن گرم می‌شوند. تفاوت دمای میان پرهای سفید و سیاه، حدود 9 درجه بود و ما این تفاوت را حتی در پرهای یک بال نیز مشاهده کردیم.

این پژوهش نشان می‌دهد که الگوی معمولی بال یعنی پرهای سفید در قسمت پایه بال و پرهای سیاه در نوک بال، می‌تواند توانایی بلند شدن پرنده را هنگام پرواز افزایش دهد. تفاوت دما میان پرهای روشن و تیره، امکان انتقال حرارت را به هوای اطراف بال فراهم می‌کند و آن را از قسمت‌های سردتر به قسمت‌های گرم‌تر حرکت می‌دهد. این فرآیند، جریان هوا را در اطراف بال افزایش می‌دهد و موجب می‌شود پرواز کارآمدتر باشد.

بال چندین گونه پرنده از جمله لک‌لک و پلیکان، پرهایی با پایه سفید دارد که نوک آنها سیاه است اما تفاوت‌هایی نیز میان این پرندگان وجود دارد. روگالا ادامه داد: وجود دو رنگ متفاوت در یک بال می‌تواند به بهبود پرواز پرنده کمک کند.

پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعد، اثر دماهای متفاوت را بر بالا رفتن پرنده طی پرواز بررسی کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا