وقتی تائیدیه FDA تنها یک دروغ است

اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا که با نام  FDAشناخته شده است مسوول حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تنظیم و نظارت بر ایمنی مواد غذایی، محصولات تنباکویی، مکمل‌های غذایی، واکسن، تزریق خون، دستگاه‌های پزشکی، دستگاه‌های ساطع اشعه الکترومغناطیس (ERED)، محصولات دامپزشکی و لوازم آرایشی است.

این نام به عنوان معتبرترین مرجع در تأیید محصولات دارویی و مکمل‌ها محسوب می شود و از این روست که بسیاری از محصولات سلامت‌محور در تبلیغات خود مدعی داشتن تائیدیه FDA یا اصطلاحا دارا بودن FDA Approvedهستند.

اما توجه به این حقیقیت ضروری است که واقعا FDA به چه محصولاتی تائیدیه می‌دهد و در مورد چه محصولاتی داشتن تائیدیه FDA تنها یک دروغ  است.

ضمن اینکه، این سازمان موظف است هر دو سال یک بار شرکت‌های آمریکایی تولید‌کننده دارو را مورد بررسی قرار دهد، اما درباره شرکت‌هایی که خارج از آمریکا اقدام به تولید دارو و سایر محصولات می کنند، چنین الزامی وجود ندارد و شواهد حاکی از آن است که با سرعت فعلی FDA در رسیدگی به شرکت‌های خارجی، هر 13 سال یک بار نوبت به بررسی آنها خواهد رسید.

حال اگر این موضوع را در کنار تبلیغات دروغینی که برخی محصولات پیرامون داشتن این تائیدیه ارائه می دهند بگذاریم، در می یابیم که چندان هم نباید به ادعای برخی محصولات پیرامون داشتن FDA Approved اعتماد کنیم.

ضمن اینکه، در حال حاضر استاندارد FDA تنها استاندارد معتبر در دنیا نیست. به گونه ای که با بررسی سایت FDA در می یابیم که بسیاری از کالاهایی که تاییدیه های سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند، سالانه ریکال شده و شواهد حاکی از آن است که این داروهای تایید شده تا کنون آسیب های فراوانی را به مصرف کنندگان خود وارد کرده اند.

با توجه به مباحث گفته شده می توانیم به سادگی به این نتیجه برسیم که نه تنها نمی توان به فریبکاری در تبلیغات برخی از محصولات سلامت‌محور اعتماد کرد، حتی می توان یک قدم پیش برویم و بگوییم که محصولاتی که به راستی این تائیدیه را دریافت کرده اند نیز به صورت صد درصدی سالم و مورد اعتماد نیستند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا