آغاز تهیه فهرست گونه‌های در معرض تهدید کشور

«محمد مدادی» با اعلام این خبر گفت:  فهرست ملی گونه‌های در معرض تهدید ایران در دو گروه جانوری و گیاهی توسط دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و با همکاری دفتر مدیریت حیات‌وحش، دفاتر ذیربط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اساتید و متخصصان حیات‌وحش کشور و کارشناسان زبده استان‌ها تهیه می‌شود.

وی افزود: فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) اگرچه به عنوان یک مرجع بین‌المللی حائز اهمیت است، اما بیانگر وضعیت واقعی جمعیت گونه‌ها در سطح ملی نیست، لذا لازم است فهرست ملی از وضعیت گونه‌ها تهیه شود.

مدادی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است یک گونه در سطح کشور وضعیت مناسبی به لحاظ پایداری جمعیت داشته باشد اما در زیستگاه خاصی با تهدید روبرو شود و نیازمند سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظتی باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا به زودی دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست میزبان نشستی خواهد بود که با حضور اساتید و کارشناسان و متخصصان گروه‌های مختلف حفاظت و پژوهش حیات‌وحش اعم از مهره‌داران، بی‌مهرگان و گیاهان تشکیل و فهرست ملی گونه‌های در معرض تهدید را بررسی خواهند کرد.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی تصریح کرد: تهیه این فهرست ملی، سنگ بنای مهمی در تدوین برنامه‌های حفاظتی برای گونه‌هاست و فعالیتی پیوسته و ادامه دار است که زمان، بودجه و انرژی زیادی را می‌طلبد، با این حال تاکنون اطلاعات ارزشمند بسیاری توسط دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان دستگاه‌های اجرایی، فعالان مستقل محیط زیست و علاقه‌مندان به صورت پراکنده تهیه شده است.

وی ادامه داد: نیاز است تا در گام نخست این اطلاعات به صورت منسجم و علمی گردآوری شوند تا اولاً دسترسی به آنها ساده شود و ثانیاً خلاءها و ضعف‌های اطلاعاتی ما از وضعیت گونه‌ها در داخل کشور مشخص شود.

مدادی ابراز امیدواری کرد که گام نخست برای گردآوری اطلاعات موجود و تهیه نسخه ابتدایی این فهرست تا پایان سال انجام و ارائه شود تا مبنای برنامه‌های مدیریت و حفاظت از گونه‌های کشور باشد.