فضاپیمای هندی امروز پرتاب می‌شود

این کشور در حال تلاش است تا پس از روسیه، آمریکا و چین چهارمین کشوری باشد که فضاپیما به ماه می‌فرستد.هند در دومین تلاش خود قصد دارد این فضاپیما را ساعت ۱۳:۴۳ امروز به وقت تهران به ماه پرتاب کند.

موشکی که قرار است در این مأموریت به کار گرفته شود، "GSLV Mk-III" نام دارد و قوی‌ترین تقویت کننده(booster) هند به حساب می‌آید.پس از مأموریت "چاندرایان -۱ "، "چاندرایان -۲" دومین مأموریت بزرگ قمری هند محسوب می‌شود.

مأموریتی که اولین فضاپیمای بدون سرنشین هند بود و در سال ۲۰۰۸ میلادی به فضا پرتاب شد و به مطالعه بررسی وجود مولکول‌های آب روی ماه کمک کرد.

اگر  ماموریت "چاندرایان -۲" انجام شود، هند به چهارمین کشوری تبدیل خواهد شد که با موفقیت، روی ماه یک فضاپیما فرود آورده است.

مقامات فضایی هند روز پنجشنبه گفتند: "چاندرایان -۲" آماده است تا یک میلیارد آرزو را به ماه برساند  و این فضاپیما اکنون قوی‌تر از همیشه است.

اگر کارها بنا بر برنامه ریزی پیش رود این فضاپیما از مرکز فضایی ساتیش داوان(SDSC) در ایالت آندرا پرادش پرتاب خواهد شد. این فضاپیما حامل یک مدارگرد، سطح‌نشین، و ماه‌نورد خواهد بود که تقریبا همه آنها در هند طراحی شده است.

هدف اصلی این مأموریت بررسی مکان و فراوانی آب در سطح ماه است. در این مأموریت، سطح‌نشین و ماه‌نورد در سطح مرتفع میان دو دهانهٔ منزینوس و سیمپلیوس در طول جغرافیایی ۷۰ درجه جنوبی فرود می‌آیند. ماه‌نورد بر روی سطح کاوش و اقدام به انجام آزمایش‌های شیمیایی نموده و نتایج را به زمین مخابره می‌کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا