طولانی‌ترین مسیر رد پای دایناسور کشف شد

در این روستا مسیری کشف شده که یک سری رد پای غول‌پیکر در آن وجود دارد که قدمتشان به 150 میلیون سال قبل برمی‌گردد و مربوط به رد پای ساروپود (گونه‌ای از دایناسور) است. اتفاقا کشف همین مسیر، منجر به روشن‌ شدن اطلاعاتی در مورد نوعی دایناسور از گونه ساروپودها شده است که تا به حال ناشناخته بوده‌اند و به همین دلیل این مسیر کشف شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ساروپود به گونه‌ای از دایناسورها گفته می‌شود که بزرگ‌ترین دایناسورهای دنیا تلقی می شوند و گردن‌های بسیار درازی دارند که به آن‌ها کمک می کرده تا بتوانند از شاخ و برگ درختان بلند تغذیه کنند. این دایناسورها دم درازی نیز داشته‌اند و پاهایشان به قدری بزرگ بوده است که شبیه به ستون به نظر می‌رسیدند. یک دایناسور ساروپود بالغ به آسانی می‌توانسته وزنی بالغ بر 100 تن داشته باشد. اگرچه این دایناسوری که ما از آن حرف می زنیم و رد پایش در روستای پلانیه فرانسه باقی مانده، احتمالا 35 تن وزن داشته است.

جالب است بدانید تاکنون رد پاهای زیادی از دایناسورها در سراسر کره زمین کشف شده است، اما مساله‌ای که باعث خاص‌شدن این رد پاها در روستای پلانیه فرانسه می‌شود، این است که این مسیر، طولانی‌ترین مسیر دارای رد پای دایناسور است که اتفاقا به بزرگ‌ترین دایناسور دنیا نیز تعلق دارد. این مسیر 155 متر طول دارد و 110 رد پای مجزا در آن دیده می‌شود. با آنالیزهایی که بر روی این مسیر انجام شده، مشخص شده است که این رد پاها به حیوانی تعلق داشته که حداقل 35 متر طول داشته است و وزنش هم بیش از 35 تن بوده است و در هر ساعت می توانسته 4 کیلومتر را طی کند و هر گامش به صورت میانگین 2.8 متر بوده است! در پایان جالب است بدانید این نوع دایناسور از گونه ساروپودها و گونه‌ای ناشناخته بوده است که بعد از کشف این ردپاها با عنوان برونتوپودوس پلانینسیس نامگذاری شده است که اشاره به نام همین روستای پلانیه دارد که در آن رد پای چنین دایناسوری کشف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا