فرهنگ تحریم‌‌ناپذیر است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه  نخستین واحد استانی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در زنجان افتتاح شد، اظهار کرد: نیاز نسل‌های جوان و دهه ۷۰ و ۸۰ اشتغال و استفاده از تکنولوژی‌های جدید است؛ معتقدیم فرهنگ یکی از حوزه‌هایی است که می‌توانیم با استفاده از آن به درآمد برسیم.

وی با بیان اینکه کشور دچار تحریم و مشکلات حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که شاید بتوان از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور را تحریم کرد، اما فرهنگ تحریم‌پذیر نیست و امروزه چه در بخش گفت‌وگوی بین ملت‌ها و چه در بخش رشد فرهنگی ابزارهای جدید متفاوت با دهه‌های گذشته به وجود آمده است.

استفاده از ابزارهای جدید در حوزه فرهنگ

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی هدف از ایجاد پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی را استفاده از ابزارهای جدید در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: در این مجموعه تلاش می‌شود با حفظ و رعایت چارچوب‌ها و اصول فرهنگی ابزاری را ایجاد کنیم که به درآمد برسد و این کار مهم‌تری نسبت به کار صرف فرهنگی است؛ چنانکه اگر برای محصولی هزینه کنید و انتظار داشته باشید هزینه به شما برگردد قطعاً متفاوت کار می‌کنید. در این صورت حتماً بازار، نیاز مخاطب و رقبا را می‌سنجید و محصولی ارائه می‌کنید که مخاطب پسندد.

دکترعلیزاده با اشاره به اینکه فرهنگ دامنه‌ای وسیع دارد، بیان کرد: صنایع‌دستی، میراث فرهنگی، موسیقی، هنر، پوشش و لباس شامل این بخش می‌شود، اما این حوزه در موضوعات دینی حساستر می‌شود، چون با رعایت تمام موارد گذشته باید این را هم در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر بخواهیم استارتاپی در حوزه زیورآلات برگزار کنیم، ممکن است اگر فقط کار فرهنگی را در نظر بگیریم به یک شکل رفتار کنیم اما بررسی این موضوع با نگاه دینی کار را پیچیده‌تر می‌کند.

فرق صنایع فرهنگی دینی با غیردینی

وی ادامه داد: فرق صنایع فرهنگی دینی با غیردینی این است که کسی که می‌خواهد وارد صنایع فرهنگی دینی شود در عین اینکه صنعت و فرهنگ را می‌فهمد باید چارچوب‌ها و خط قرمزهای دینی را نیز بداند و اینجاست که این مجموعه‌ها باید کارگاه‌های آموزشی مشخصی را بگذارند تا محصولی که تولید می‌شود با ارزش‌های دینی و هنجارهای عرفی تناسب داشته باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دو مؤلفه را در کسب موفقیت در این بخش مؤثر دانست و گفت: مؤلفه اول ایده است و ایده تنها فکر کردن نیست، بلکه فرد باید معلومات داشته باشد تا فکر کند. مؤلفه بعدی صبر است، چرا که چنین کارهایی زودبازده نیست؛ تجربه کشورهایی که وارد این حوزه شدند، نشان می‌دهد مرارت در این کار نتیجه می‌دهد. رسانه‌های همچون ایکنا و ایسنا به عنوان زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی می‌توانند در جریان‌سازی فرهنگی این مجموعه‌ها کمک کنند.

وی در مورد پایدارسازی اشتغال و درآمدزایی در این مجموعه‌ها تصریح کرد: اصل این است که کار شروع شود؛ وقتی کاری آغاز شد، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی می‌شود و گام نخست این است که ما به این باور برسیم که این کار باید انجام شود. استفاده از اساتید حرفه‌ای و مطالعه تجربیات بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی را در این بخش ایفا کند.

 

منبع:ایکنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا