گونه های نادر از مرجان‌های سخت مشاهده شد

در تحقیقات میدانی که توسط پژوهشگران حوزه علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در تیرماه جاری در منطقه "سمبارون" بین جزایر "کیش" و "هندورابی" انجام شد، دو گونه نادر مرجان سخت مشاهده شد. این گونه‌ها به نام Plesiastrea versipora  وPavona explanulata  که برای نخستین بار از این منطقه رؤیت و گزارش شد، در اعماق ۶ تا ۸ متری در روی بستر صخره‌ای مشاهده شده است.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که مجموعه‌ای از مرجان‌های متنوع سخت و نرم در منطقه سمبارون وجود دارد که ظاهراً در هیچ موقع تحت تاثیر پدیده سفیدشدگی قرار نداشته و می‌تواند به صورت یک منطقه شاهد برای مقایسه تاثیرات پدیده سفیدشدگی و یا آلودگی‌های مختلف انسانی و طبیعی با مرجان‌های جزایر مشرف به آن در نظر گرفته شود.

"سمبارون" نام منطقه‌ای با تپه‌های صخره‌ای زیردریایی است که ما بین آب‌های جزایر کیش و هندورابی واقع شده است. فاصله سمبارون تا کیش ۱۰  و تا هندورابی ۷ کیلومتر است. عمق آب در بالای این تپه بین ۴ تا ۱۲ متر در نوسان است؛ اما عمق آب‌های اطراف آن بالغ بر ۴۰ متر نیز می‌شود.

به علت دور بودن این منطقه از جزایر کیش و هندورابی، مرجان‌های آن به طور نسبی نه تنها تحت تاثیرات سوء انسانی قرار ندارند،‌ بلکه دارای تنوع  و فراوانی نسبتاً زیادی نیز هستند و از سلامت نسبی مطلوبی برخوردارند.

مشاهدات میدانی این تحقیقات دریایی توسط دکتر حمید رضایی پژوهشگر حوزه علوم دریایی و دکتر کیوان کبیری عضو هیات علمی پژوهشگاه ثبت و گزارش شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا