باکتری‌ها دستیار زمین می‌شوند

باکتری‌ها گروهی از موجودات تک یاخته‌ای ذره‌بینی هستند که پوشش بیرونی نسبتا ضخیمی آنها را احاطه کرده است. این موجودات ساختار ساده‌ای دارند و به گروه «پروکاریوت‌ها» تعلق دارند. اکنون محققان در صدد بررسی این موضوع هستند که چگونه از این میکروارگانیسم‌ها می‌توان برای تغییر جهان استفاده کرد.

ساخت گرافن

محققان روشی کشف کرده‌اند که از باکتری برای تولید گرافن استفاده می‌شود. گرافن یک نانوماده متشکل از یک لایه منفرد از اتم‌های کربن است که خصیصه‌های فوق‌العاده‌ای دارد. گرافن قوی، انعطاف‌پذیر و رساناست و پتانسیل متحول ساختن الکترونیک را دارد اما استفاده از آن دشوار است. برای کاربردهای واقعی به مقادیر زیادی از این ماده نیاز است و محققان دانشگاه روچستر در نیویورک از باکتری به نام Shewenella برای تولید مقادیر زیادی از گرافن نازکتر و پایدارتر استفاده کرده‌اند.

پاکسازی نشت‌های نفتی

پس از فاجعه نشت نفت شرکت «بریتیش پترولیوم» در سال 2010، محققان گونه‌های بسیاری از باکتری‌هایی که نفت را تجزیه می‌کنند مشاهده کردند؛ از جمله این گونه ها نوعی باکتری بود که پیش از این از لحاظ علمی شناخته شده نبود. نشت نفتی شرکت بریتیش پترولیوم بزرگترین نشت نفت در تاریخ بود طوری‌که تقریبا 5 میلیون بشکه نفت در خلیج مکزیک ریخته شد. در اینجا باکتری که ترکیبات نفتی را می‌خورد، نقش مهمی در کاهش تاثیر نشت نفت ایفا می‌کند و می‌تواند در صورت وقوع هر گونه فاجعه نشتی نفت در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

تشخیص آرسنیک

محققان دانشگاه ادینبورگ در انگلیس یک حسگر زیستی ارزان قیمت ابداع کرده‌اند که با استفاده از باکتری سطوح ناسالم، آرسنیک را در آب آشامیدنی تشخیص می‌دهد. آلودگی آرسنیک یک خطر بهداشتی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان محسوب می‌شود که باعث ابتلا به سرطان و مرگ و میر می‌شود. این باکتری از لحاظ ژنتیکی به گونه ای مهندسی شده است که در حضور آرسنیک به رنگ فلورسنت می‌درخشد و سپس این زیستگر حسی متصل به تلفن هوشمند یک الگوی قابل خواندن را برای نمایش سطوح این عنصر نشان می‌دهد.

کاهش زباله‌های پلاستیکی

محققان ژاپنی در سال 2016 گونه‌ای از باکتری‌ها را کشف کردند که PET – پلاستیک مورد استفاده برای ساخت بطری‌های نوشیدنی – را می‌خورد. این باکتری از دو آنزیم برای تجزیه PET به دو مولفه‌ای استفاده می‌کند که بعدا می‌توان از آنها برای  سنتزPET جدید استفاده کرد. محققان در حال حاضر سرگرم تلاش برای بهینه‌سازی این آنزیم‌ها برای بازیافت کارآمدتر PET هستند.

کشف تومورها

در سال 2015، محققان از باکتری اصلاح شده ژنتیکی برای کشف تومورها در موش‌ها استفاده کردند. محققان یک گونه بی ضرر باکتری اصلاح شده ژنتیکی را وارد بدن موش‌ها کردند؛ این باکتری در مواجهه با یک تومور، سیگنال نورانی تولید می‌کرد. این سیگنال نورانی در ادرار قابل تشخیص است و کشف تومورهایی به کوچکی یک میلی متر مربع را میسر می‌سازد. محققان در نهایت می‌خواهند این روش تشخیصی را در مورد انسان‌ها بکار برند.