اختراع نخستين ماشين تحرير

  • اختراع نخستين ماشين تحرير

اختراع نخستين ماشين تحرير در چنين روزي از سال ۱۸۲۹ ميلادي به ثبت رسيد. ۲۲ جولاي سال ۱۸۲۹م ويليام برت آمريكايي ماشين تحريري را كه ساخته بود و گفته مي‌‌‌‌‌‌‌شود نخستين تايپ رايتر بوده است در ايالت ميشيگان به ثبت رسانيد، ولي از آن پس اشاره ديگري به ماشين ساخت ويليام برت نشده است تا اين‌‌‌‌‌‌‌كه ۳۱ سال بعد (سال ۱۸۶۷) سه آمريكايي ديگر به نام‌‌‌‌‌‌‌هاي كريستوفر شول، كارلوس گليدن و سميوئل در شهر ميلواكي ايالت ويسكانسين آمريكا ماشين تحريري را ساختند كه استفاده از آن آسان و عملي بود و كارخانه رمينگتون – كه در آن زمان تفنگ و چرخ خياطي توليد مي‌‌‌‌‌‌‌كرد – امتياز انبوه‌‌‌‌‌‌‌سازي اين تايپ رايتر را به مبلغ ۱۲ هزار دلار از آنان خريد و تحت نام «شول – گليدن» به توليد صنعتي آن پرداخت كه رو به كامل گذارد و در سراسر جهان وسيله‌‌‌‌‌‌‌اي عمومي و ضروري شده است. بايد دانست كه تلاش براي ساختن ماشين تحرير تحت نام «تايپو گرافر» از قرن چهاردهم ميلادي آغاز شده بود كه تا قرن هجدهم عملي نشد.

  • کشف دنباله‌دار هیل-باپ

دنباله‌دار هیل باپ، دنباله‌داری است که به احتمال قوی بیشترین تعداد رؤیت را در قرن بیستم داشته‌است. این دنباله‌دار به‌طور مستقل توسط دو ستاره‌شناس به نام‌های آلن هیل (در نیو مکزیکو) و توماس باپ (در آریزونا) در ۲۳ ژوئیهٔ ۱۹۹۵ کشف شد. این جرم آسمانی به مدت ۱۸ ماه حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل رؤیت بود.

  • پرتاب تلسکوپ فضایی چاندرا

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا  یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌وسیلهٔ ناسا است که تمام فعالیت‌هایش در زمینه پرتو ایکس است .این تلسکوپ در 23ژوئیه 1999 پرتاب شد.

  • تولد حكيم ناصر خسرو قبادياني

ابومعين ناصر بن خسرو قبادياني 9ذی القعده (23ژوئیه -1مرداد ماه )در بلخ به دنيا آمد.ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، فیلسوف، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود..وی در قبادیان از توابع بلخ متولد شد و در یمگان از توابع بدخشان درگذشت.

وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته‌است.وی در آثار خویش، از آیات قرآن برای اثبات عقاید خودش استفاده کرده‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا