با زانوهایتان برق تولید کنید

یک زانوبند سبک و جدید می‌تواند انرژی حرکت این مفصل بدن انسان را جمع آوری و از آن برای شارژ دستگاه‌های پزشکی، گجت های پوشیدنی و حتی موبایل استفاده کند.

محققان دانشگاه چین در هنگ کنگ این زانوبند را ابداع کرده اند. زانوبند مذکور به افراد اجازه می‌دهد به طور مداوم شارژ مورد نیاز دستگاه‌های پزشکی خود را تأمین کنند یا کوهنوردان با کمک آن می‌توانند از اتمام شارژ گجت های خود اجتناب کنند.

این زانوبند ۳۰۷ گرمی اندکی حرکت زانو را کند می‌کند. برای این منظور یک دستگاه جمع آوری کننده انرژی به زانوی فرد چسبانده می‌شود. این دستگاه می‌تواند از راه رفتن فرد ۱.۶ میکروات برق تولید کند. این میزان انرژی برای روشن کردن دستگاه‌های الکترونیکی مانند مانیتورهای سلامتی و همین طور جی پی اس کافی است. محققان در همین راستا یک ماده ماکروفیبر هوشمند استفاده کردند که از هرگونه خم شدن زانو، انرژی تولید می‌کند.

این زانوبند روی افرادی که با سرعت ۲ تا ۶.۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کردند آزمایش شد. در حال حاضر این پروژه در مرحله تأیید ایده است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک به بازار عرضه شود. این تحقیق در نشریهApplied Physics Letters منتشر شده است.