ایران در زمینه تولیدات علوم پزشکی، رتبه ۱۶ دنیا را دارد

دکتر رضا ملک زاده در نشست مشترک وزیر بهداشت و هیئت امنای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد)، گفت: در پنج سال گذشته، بیش از ۴۸۰ هزار مقاله ایرانی توسط ۱۱۸ کشور، دانلود شده و در این مدت، مقالات ایرانی بیش از ۷۴ هزار بار، مورد استناد کشورهای دیگر قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: تمامی کشورها از نظر علمی در سطح دنیا رتبه بندی می شوند. ایران در زمینه تولیدات علمی در سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۶ را به دست آورده است. همچنین در زمینه استنادات و پزشکی بالینی نیز رتبه ۱۶ را در سطح جهان کسب کرده ایم. در حالی که در سال گذشته، در زمینه پزشکی بالینی رتبه ۲۰ ام را داشتیم.

ملک زاده افزود: در زمینه علوم داروسازی در سطح جهان، رتبه هفتم را به دست آورده و از کشورهایی مانند فرانسه، مقالات بیشتری به چاپ رسانده ایم. در حال حاضر، در زمینه تولید دارو، در وضعیت مطلوبی قرار داشته و نیازی به واردات نداریم و باید گفت داروسازان ما بسیار خوب عمل کردند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته، بیش از ۴۸۰ هزار مقاله ایرانی توسط ۱۱۸ کشور، دانلود شده و در این مدت، مقالات ایرانی بیش از ۷۴ هزار بار، مورد استناد کشورهای دیگر قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه نیماد یکی از نهادهای عالی رتبه علمی محسوب می شود که در راستای مدیریت، هدایت و رهبری توسعه تحقیقات علوم پزشکی تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: موسسه نیماد، در راستای پیشرفت کیفی و کمی تحقیقات و به خصوص توجه ویژه به آموزش نیروی انسانی محقق و حفظ نگاه کیفی تلاش کرده است.

ملک زاده گفت: این موسسه دارای ۷ کمیته علمی مختلف با عناوین «آسیب شناسی، ژنتیک و سلول های بنیادی»، «بیماری ها غیر واگیر»، «بیماری های واگیر و اختلالات ایمنی»، «خون شناسی و سرطان»، «علوم اعصاب و بهداشت و روان»، «فناوری و نوآوری های علوم پزشکی»، «کشف و ارزیابی داروها» و «اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی» است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف موسسه نیماد حمایت از پژوهشگران و محققین علوم پزشکی است، گفت: در راستای حمایت از محققین چند نوع گرنت تعریف شده است. اولویت های تحقیقاتی معین شده و محققین در راستای آن کار پژوهشی انجام می دهند. در این مورد تاکید بر کار تیمی است و روند ارائه طرح، انجام تحقیقات و نظارت بر اجرای آنها نیز به صورت الکترونیکی و آنلاین ثبت می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۷ فراخوان گرنت اصلی انجام داده ایم که پایان یافته و در آستانه فراخوان هشتم هستیم. تعداد طرح های دریافتی در هفت فراخوان قبلی، ۲ هزار و ۹۶۸ طرح به صورت پروپوزال اولیه بوده که از این تعداد، ۴۵۷ طرح مصوب و پذیرفته شده اند. در طرح های مصوب و پذیرفته، همکاری ۲۵۴۴ محقق ایرانی و ۷۳ محقق غیر ایرانی یا غیر مقیم را در اختیار داشته ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم تولیدات علمی خود را در سطح بین المللی افزایش دهیم. هدف ما این است که انجام تحقیقات فقط در سطح یک مقاله باقی نماند، بلکه در ارتقای سلامت نقش موثری ایفا کرده و منجر به افزایش سطح سلامت مردم شود.

ملک زاده گفت: حدود ۳۲ درصد از طرح های تحقیقاتی ما قابلیت تجاری سازی دارد، همچنین، سعی شده از طرح های نوآورانه نیز حمایت شود. یک مرکز تحت عنوان مرکز کاکرین نیز در نیماد ایجاده شده که نتایج تمامی تحقیقات را دربردارد.

رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی با تاکید بر لزوم حمایت مالی بیشتر از طرح های پژوهشی و محققین، یادآور شد: یکی از بزرگترین مشکلات ما بودجه است، به همین دلیل در حال همکاری با بخش خصوصی و موسسات خیریه هستیم.

وی تاکید کرد: ارتقای بودجه موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی منجر به ارتقای سطح پژوهش های علوم پزشکی می شود چراکه جوانان فرهیخته مان با انگیزه بیشتری در داخل مملکت فعالیت خواهند کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا