رفع عطش استان ها با کمک کارون!

هم ‌اکنون به علت استقرار کارخانه‌ های آب‌بر و شهرک ‌های صنعتی متعدد در استان خوزستان، فشار مضاعفی بر سفره های زمینی این استان وارد می شود. وقوع سیلاب و بارش های سیل آسای بهار امسال، بار دیگر برخی از مسوولان کشور را به فکر انتقال آب کارون به استان دیگر انداخت. موضوعی که با واکنش ها و انتقادهای بسیاری روبرو شد.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این موضوع گفت: امکان انتقال آب از رود کارون به استان ‌های دیگر به سبب شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی و فقدان تقویت سفره های زیرزمینی وجود ندارد؛ استقرار کارخانه ‌های آب‌بر و شهرک ‌های صنعتی بزرگ در این استان، منجر به ضعیف شدن سفره‌ های زیر زمینی می‌ شود.

وی انتقال آب از رودخانه دز و کارون به استان ‌های دیگر را تصمیم نادرست خواند و افزود: بدون تردید اگر این رویه ادامه پیدا کند و امسال بخشی از آب این رودخانه را به استان‌ های دیگر انتقال دهیم، دشت ‌های وسیعی از استان خوزستان را نابود خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب از رودخانه کارون به استان‌های دیگر اکوسیستم را برهم می‌زند، گفت: انتقال آب از این رودخانه به استان ‌های دیگر باید بر مبنای مدیریت و اصول علمی باشد، در غیر این صورت می‌ تواند این استان را با مشکلات دیگری روبرو کند.

به گفته وی، دشت های خوزستان مستعد فعالیت های کشاورزی هستند. این دشت ها را نباید از آب محروم کنیم.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز انتقال آب از کارون به استان ‌های دیگر را غیر علمی دانست و به باشگاه خبرنگاران گفت: کارشناسان وزارت نیرو و سایر متولیان نباید سلیقه‌ ای عمل کنند. آنها زمانی می توانند چنین موضوعی را مطرح کنند که کشور از نظر میزان بارندگی مشکلی نداشته باشد. بارندگی امسال و ذخیره مناسب آب پشت سد‌ ها نباید بهانه ‌ای برای اجرای این طرح ایجاد کند. اتخاذ چنین تصمیمی تنها بر مبنای محاسبات علمی، منطقی و فنی قابل قبول است.

این در حالی است که سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انتقال آب رودخانه کارون به سایر استان ها را بدون ایراد خواند و گفت: خوشبختانه به علت بارش ‌های اخیر بسیاری از سد‌های این استان پر آب یا سر ریز از آب شده اند بنابراین مشکلی برای انتقال آب کارون به سایر استان ‌ها وجود ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا