رقابت دانش آموزان در حوزه‌های علوم پایه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رییس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای گسترده علوم ریاضی در حوزه‌های تولید، تجارت، مدیریت، تحول و توسعه و کشاورزی گفت: بر اساس برآوردهای جهانی تا سال 2030 بازار شغلی رشته‌های مرتبط با حوزه علوم داده (Data Science) برقرار است و این امر نشان می‌دهد در زمینه های مرتبط با علوم داده امکان کار و فعالیت برای دانش آموختگان این رشته به خوبی وجود دارد.
وی با انتقاد نسبت به وضعیت  کنکور و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: در سال جاری از سوی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد دانش آموزان نگران نباشند و صندلی برای همه آنها مهیا است و این درحالی است که همچنان رقابت برای پذیرش در رشته‌های برتر میان داوطلبان آزمون سراسری وجود دارد.
محدث ، به وضعیت تدریس در مدارس اشاره کرد و یادآور شد: افزایش انباشت اطلاعات در ذهن مردود است و این همان اقدامی است که برای آماده کردن دانش آموزان برای آزمون سراسری انجام می‌شود.
رییس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: ما به منظور اهمیت دادن به پژوهش در  رشته‌های مرتبط با حوزه ریاضی و مهندسی اقدام به برگزاری اولین جشنواره ملی پژوهشی دانش آموزای کشور کردیم.
وی این جشنواره را مسابقه‌ای میان دانش آموزان کلیه رشته‌ها دانست و ادامه داد: شرکت کنندگان در این رویداد علاوه بر آنکه در یک رقابت شرکت می‌کنند و توانمندی‌های خود را در زمینه های مختلف به خصوص حوزه ریاضی محک می‌زنند، آموزش‌های لازم را دریافت و با شیوه‌های پژوهشی آشنا می‌شوند.
رییس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زمان برگزاری این جشنواره را از 22 تا 24 مردادماه جاری دانست و گفت: این جشنواره شامل 3 بخش مسابقات علمی، سمینار و نمایشگاهی می‌شود. در بخش مسابقات علمی شرکت کنندگان در همه حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، هوافضا، رباتیک، سازه‌های ماکارونی و شیمی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی بخش "گیم" را ازدیگر بهش‌های این رقابت نام برد و یادآور شد: "گیم" در دنیا در رتبه چهارم کسب و کار جهانی قرار دارد به گونه‌ای که درآمد برخی از کشورها از این محل برابر بودجه کل کشور ما است ولی سهم ایران از این بازار تقریبا صفر است از این رو درصدد هستیم که در قالب این رویداد نوجوانان را با بازی‌سازی و قدرت تحلیل بازی آشنا کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخت دستگاه‌های کوچک مکانیکی را از دیگر بخش‌های رقابتی این جشنواره ذکر کرد و افزود: شرکت کنندگان در این بخش ابتدا باید تعداد اسکناس خاصی را خریداری کنند و با این دارایی پس از خریداری سوالات و ابزار مورد نیاز بخشی که می‌خواهند در آن شرکت کنند، در این رقابت شرکت خواهند کرد.
به گفته وی در صورتی که تیمی نتوانست به سوال پاسخ دهد بخش عمده‌ای از امتیاز آنها گرفته می‌شود اگر بتوانند به سوال پاسخ دهند کل پول پرداخت شده به آنها بر می‌گردد ضمن آنکه جوایزی به آنها اهدا می‌شود.
محدث با بیان اینکه برگزیدگان این رقابت می‌توانند با عضویت در باشگاه امیرکبیر از امکانات آن بهره مند شوند، خاطر نشان کرد: در بخش سمینارهای علمی نیز دانش آموزان نتایج پژوهش خود را در قالب مقاله ارائه می‌دهند و داوران این مقالات را داوری خواهند کرد.
محدث اهداف برگزاری این رویداد را ایجاد روحیه پژوهش محوری و خلاقیت، استعداد یابی، آشنای کردن جوانان با حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی، افزایش اعتماد به نفس و افزایش روحیه کار تیمی و گروهی دانست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا