پهپادها به کمک مدیریت بحران تهران می‎آیند

دکتر عباس استاد تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ایجاد کمپین جهانی شهرهای تاب‌آور در برابر سوانح طبیعی، افزود: در این کمپین، دو هزار و 500 شهر دنیا با اشتراک گذاری تجربیات خود درصدد افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر سوانح طبیعی هستند.

وی با بیان این که شهر تاب‌آور شهری نیست که تنها در برابر سوانح مقاوم باشد، اظهار داشت: مقاوم بودن شهرها شرط کافی برای تاب‌آوری نیست بلکه شهری می‌تواند تاب‌آور باشد که مقاوم و ‌ایمن بوده و در همه شرایط تمام فعالیت‌های اصلی خود را ادامه دهد.

تقی زاده با تاکید بر اینکه این امر نیاز به سیستم‌های پشتیبان و جایگزین در هر زمینه‌ای دارد، اظهار داشت: اگر سیستم برق وجود دارد باید سیستم‌های پشتیبان را ایجاد کرد تا در صورتی که در منطقه‌ای اتفاقی رخ می‌دهد سیستم‌های پشتیبان بتوانند آن بخش را حمایت کنند.

وی سرعت بازگشت شهر به حالت اولیه پس از وقوع سانحه را از دیگر مشخصات یک شهر تاب آور ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن میزان اثر بخشی شهرها در حالت بازگشت به وضعیت اولیه و میزان اثربخشی پاسخ افراد به سوانح نیز از دیگر شاخص‌های شهرهای تاب‌آور است.

مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه تاب‌آوری یک رویکرد و موضوع جدید در دنیاست، خاطر نشان کرد: در گذشته صرفا موضوعات کاهش ریسک مطرح بوده است ولی به دلیل وجود پدیده‌هایی چون تغییرات اقلیمی و گسل‌های فعال امروزه بر میزان سازگاری شهرها و ادامه فعالیت‌های شهری در شرایط پر ریسک تاکید شده و از این رو موضوع تاب‌آوری شهرها مطرح شد.

تقی زاده به اقدامات انجام شده در زمینه افزایش تاب‌آوری شهر تهران اشاره و اظهار کرد: پس از برگزاری کنفرانس سندای 2015 شهرداری تهران اقدام به ایجاد و راه اندازی مرکز تاب آوری بحران تهران کرد که این امر به عنوان اولین اقدام در سطح منطقه بوده است.

وی هدف از ایجاد این مرکز را بهره مند شدن از تجربیات دو هزار و 500 شهر عضو کمپین شهرهای تاب آور ذکر کرد و ادامه داد: در کنفرانسی در بارسلونا این شهرها تجربیات خود را در این زمینه ارائه دادند که بسیاری از این فعالیت‌ها قابل توجه بوده به گونه‌ای که با اجرای این اقدامات تاب آوری شهر خود را افرایش داده‌اند.

تقی زاده در خصوص وضعیت مدیریت بحران در تهران و کلانشهرها تاکید کرد: در شهر تهران و برخی دیگر از کلانشهرهای کشور در حوزه مدیریت بحران و مدیریت شهری اتفاق خاصی نیفتاده که امیدواریم با افتتاح این مرکز گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود.

وی ایجاد تسهیلات چند منظوره برای مقابله با بحران را از زیر ساخت‌های ایجاد شهر تاب آور دانست و افزود: در حال حاضر بیش از 100 سوله چند منظوره مدیریت بحران در تهران ایجاد شده است که در حال حاضر از آن به عنوان سالن‌های ورزش استفاده می‌شود.

مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه برای مقابله با بحران نیاز به فناوری‌های پیشرفته داریم، ادامه داد: از جمله این فناوری‌ها می‌توان به جداکننده‌ها اشاره کرد که موجب انعطاف پذیری سازه‌ها و کاهش خسارات ناشی از زلزله خواهد شد.

وی استفاده از پهپادهای بدون سرنشین را از دیگر فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه نام برد و گفت: استفاده از این فناوری در دستور کار سازمان مدیریت بحران است.

تقی زاده با بیان اینکه این پهپادها با پرواز در مناطق آسیب دیده اقدام به اسکن و ارسال داده‌های مورد نظر می‌کنند، اضافه کرد: امروزه مدیریت بحران وامداد رسانی بدون کمک فناوری غیر ممکن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا