چگونه آب مروارید در کودکان درمان می شود؟

کودکی سه ساله و مبتلا به آب مروارید دارم. آیا ابتلای او به آب مروارید خطرناک است؟ برای مداوای او چه راه های درمانی وجود دارد؟

به کدر شدن عدسی های چشم، کاتاراکت یا آب مروارید گفته می شود؛ عدسی کدر شده، مانع رسیدن اشعه های نور به شبکیه شده و سبب تاری دیده می شود.

اگرچه آب مروارید، بیماری بزرگسالان است اما در شیرخواران نیز بر اثر عفونت های ویروسی مانند سرخجه در حین حاملگی ایجاد می شود. آب مروارید در دوران کودکی نیز اغلب به علت صدمه به چشم یا ابتلا به بیماری، رشد غیر طبیعی عدسی یا ظهور دیر رس علایم ارثی ایجاد می شود.

آب مروارید های دوران کودکی فقط باعث کدر شدن قسمت هایی از لنز می شوند بنابراین اختلالی در بینایی فرد ایجاد نمی کنند. معمولا آب مروارید های کوچک احتیاج به درمان ندارند اما این افراد باید به صورت دوره ای معاینه شوند. آب مروارید های با اندازه متوسط که موجب اختلال بینایی می شوند نیز احتیاج به عینک یا درمان آمبلیوپیا ( تنبلی چشم) دارند اما آب مرواریدهای بزرگتر که همراه با اختلال بینایی شدیدتر هستند، احتیاج به جراحی فوری دارند. در این نوع کاتاراکت چشم پزشک با استفاده از روش های جراحی و با کمک میکروسکوپ، تمام عدسی یا محتوای کدر شده را بر می دارد.

کودکانی که درسنین بالاتر به علت کاتاراکت دچار کاهش بینایی شده اند، می توانند مانند بزرگسالان درمان شوند زیرا تکامل بینایی آنها کامل شده است. در اثر کاتاراکت دید شیرخوار یا کودک، ضعیف شده و می‌تواند موجب تنبلی چشم ( آمبلیوپی) شود.

 اگر کودک تنبلی چشم داشته باشد، برداشت آب مروارید اولین قدم برای درمان آنها به حساب می آید. سپس تصحیح عیب اپتیکی برای او لازم است. پس از آن باید چشم خوب تا بهبود بینایی چشم مبتلا به تنبلی چشم، بسته شود. بستن چشم خوب باعث می شود که فرد به اجبار از چشم ضعیف استفاده کند؛ بستن چشم باید بر پایه زمان های دوره ای ادامه یابد تا سیستم بینایی کودک کامل شود.

اصلی ترین روش تصحیح بینایی کودک پس از جراحی کاتاراکت، استفاده از عینک یا لنزهای تماسی است. قطعا مشکلات بینایی در فردی که تنها یک چشم او جراحی شده، ظاهر خواهد شد زیرا چشم عمل شده با شماره 20 یا بیشتر تصحیح اپتیکی شده و تصاویر را بزرگتر می بیند. چشم سالم نیز تصاویر را با اندازه واقعی خود می بیند. در نهایت مغز کودک با سرکوب کردن تصویر ناشی از چشم عمل شده این دوگانگی تصویر را تصحیح می کند.

این سرکوب باعث ایجاد تنبلی چشم می‌شود به همین دلیل کودکانی که چشم آنها تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته است، حتما برای تصحیح این دوگانگی بینایی نیاز به لنزهای تماسی یا داخلی چشمی پیدا می کنند.

 

* دکتر امین الله نیک اقبالی، متخصص چشم پزشکی، استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا