مدل شریک‌سازی؛ نیاز امروز روابط عمومی‌ها برای اقناع مخاطب

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین گردهمایی مدیران روابط عمومی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که امروز، پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، بیان کرد: ما هر کجا جهادی بودیم، به اثر و نتیجه رسیدیم و هر کجا از جهاد دور بودیم در مضیغه قرار گرفته‌ایم و پیروز نشدیم. تا به امروز، دنیا، بدترین مدل جنگ با کشور‌ها را علیه ما به کار گرفته است. هیچ مدل تقابلی در دنیا – از مدل‌های جنگی استراتژیکی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، تا تقابل فرهنگی، ترور، عملیات‌های ایضایی و نیابتی – وجود ندارد که دنیا علیه ما به کار نگرفته باشد، تنها از حمله اتمی استفاده نکرده‌اند، علت این هم که وارد این نوع جنگ نشده‌اند، ظرفیت‌های ماست.

وی با بیان اینکه امروز جنگ اراده‌هاست، ادامه داد: آنچه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند و جنگ اراده‌ها است را اگر بررسی کنید، خواهید دید عاقبت اراده ما چیست و عاقبت اراده آن‌ها چیست! اراده برگرفته از افکار و اندیشه افراد است. اعتقاد آدم‌ها هم به ایمان و یقین افراد برمی‌گردد. اکنون در جنگ اراده‌ها، می‌خواهند افکار عمومی ما را به اغتشاش بکشانند.

خدادی افزود: در این میان جنگ اصلی، جنگ رسانه‌ای است. انتخاب ترامپ این است که هر روز یک توییت علیه کشور ما منتشر کند؛ لذا جنگ اقتصادی و خود اقتصاد موضوع اول نیست، چرا که یک‌چهارم اقتصاد دنیا در اختیار آمریکا، و سه‌چهارم آن، در دست دیگر کشور‌ها است. ۱۴۰ کشور می‌خواهند با ما رابطه اقتصادی داشته باشند و تنها یک کشور نمی‌خواهد. اما این کشور با راه‌انداختن جنگ رسانه‌ای علیه ما قصد دارد به مقابله بپردازد.

وی خطاب به مدیران روابط عمومی حاضر در این گردهمایی گفت: کار شما شغل شما نیست، تکلیف شماست، این تکلیف برای امنیت، حفاظت، تعالی، رشد، موفقیت، ماندگاری، عزت، هویت و شخصیت خودتان است. روابط عمومی اسمی از گذشته است، امروز باید نام آن را ارتباط گذاشت. واژه روابط عمومی باید تغییر کند. شما باید زبان گویای مجموعه خودتان باشید.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد؛ بیان موضوع و مدل ما، تبلیغی است، در حالی که دوره تبلیغ در اداره حکومت هم منقضی شده است.

 امروز دوره تبیین و اشتراک است.

وی افزود: اگر روابط عمومی جهاددانشگاهی می‌خواهد موفق عمل کند، باید شریک‌سازی کند، ما قرار است به اقناع برسیم. کارکرد روابط عمومی در دستگاه‌ها ایجاد ارتباط موثر، آن هم نه برای تشویق و تبلیغ، بلکه برای شریک‌سازی است.

قدرت اصلی دنیا، قدرت اطلاعات است

خدادی کفت: هر که می‌خواهد زنده بماند نیاز به اکسیژن دارد، هر که هم می‌خواهد زندگی کند، باید ارتباط بگیرد. بزرگترین تنبیه بشر هم در زندان‌ها برای مجرمان، عدم ارتباط با آدم‌هاست. در دنیا هم قدرت‌های مختلفی وجود داشته‌اند، اما امروز قدرت اصلی در دنیا، ارتباطات است. وقتی تحلیل و پردازش اطلاعات ارزش شود، تصمیم بر مبنای اطلاعات هم ارزش خواهد بود. هر کشوری برتری قدرت اطلاعات داشته باشد، قدرت تصمیم‌گیری بالاتری هم دارد. قدرت اصلی دنیا، قدرت اطلاعات است.

وی بیان کرد: ناتوانی در برقراری ارتباطات و اطلاعات، موجب زوال قدرت هم می‌شود. ما اغلب، در جریان تبادل اطلاعات خام‌فروش هستیم و توان تحلیل اطلاعات را نداریم، اصولا هم نمی‌دانیم چه حرفی باید بزنیم. بسیاری مواقع اقدامات اعلامی ما از اقدامات اقدامی ما جلوتر است. در مدل مواجه زندگی‌مان هم از داشتن چیزی و نه استفاده آن لذت می‌بریم. کل اروپا تعداد خبرگزاری کمتری از ما دارد، چرا که ما از داشتن چیزی خوشمان می‌آید، نه استفاده از آن. اطلاعات را تولید نمی‌کنیم، اما تحلیل و تبادل هم نداریم و استفاده هم نمی‌کنیم. در آموزش هم، مهارت تولید اطلاعات، دغدغه ما نیست. کوتاه نویسی و خلاصه نویسی جزو مهارت‌های آموزشی ما نیست.

مختصات رسانه امروز

به گفته معاون مطبوعایت وزیر ارشاد؛ در عصر تنوع رسانه، تکنولوژی قیمت خود را از دست داده و امروز با تجمیع دستگاه‌ها روبرو هستیم. تلفن همراه همه دستگاه‌ها را تجمیع کرده و در این عرصه رسانه‌ها باید به دنبال شریک‌سازی باشند.

وی با بیان اینکه دوران تبیلغ‌محور و افزایش فالورر تمام شده است، گفت: دوران شریک‌سازی، پایان جریان یکسویه است و مختصات آن ارزانی، فراگیری، دربرگیری، سرعت، حذف مکان و زمان است. ساختار تکنولوژی آن‌چنان تغییر کرده که با هر تغییری به یک‌باره جمعیت زیادی از جهان تغییر می‌کند. هر که یک تلفن همراه دارد، دارای یک رسانه است و حق ابراز و اظهار نظر دارد.

بازگشت هویت از دست رفته در بستر شبکه‌های موبایلی

خدادی افزود: در عصر حاضر و با وجود شبکه‌های اجتماعی مستقر در بستر تلفن‌های همراه، دیگر شورش خیابانی نداریم، این فضا محدودیت مکانی ندارد و موضوع در لحظه می‌تواند تغییر کند و تبادل نظر و فکت‌سازی در آن بالاست. بازگشت هویت از دست رفته نیز، مهمترین ویژگی استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی است. تغییر و تحول ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی در عرصه فناوری و تولید محتوا و تحمیل جایگاه رسانه در همه ارکان و اجزا در اقتصاد، سیاست، اجتماع، صنعت و … از دیگر آثار به وجود آمدن این فضاست.

وی گفت: آینده رسانه در دنیا وابسته به ظرفیت‌های تلفن همراه است، اکنون در استفاده از تلفن همراه، اولویت نخست؛ دسترسی به اطلاعات و پردازش آن‌ها است. اما اینکه استفاده ما از این فضا برای چه مواردی است، با نگاهی به استفاده ما از تلفن همراه مشخص می‌شود، میزان استفاده کشور‌های پیشرفته از تلفن همراه برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ۱۶ درصد و استفاده ما ۶۵ درصد است، این در حالی است که در حوزه کاریابی ما استفاده ۵ درصدی از تلفن همراه داریم و میزان حضور آن‌ها در این عرصه ۴۵ درصد است.

خدادی با بیان اینکه متاسفانه فضای تولید، تبادل و پردازش اطلاعات در کشور ما ضعیف است، گفت: اطلاعات یعنی ساده‌سازی، مصداق‌سازی، دسته‌بندی و ریاضی کردن داده‌ها تا اینکه به تبیین، اقناع و درک متناسب با هدف تعیین‌شده برای مخاطب برسد. در این راستا، یکی از نیاز‌های اصلی در این عرصه، شناخت مخاطب است. نخست باید مخاطبان مشخص شده و سپس نیازشناسی صورت بگیرد و متناسب با نیاز آن‌ها اطلاعات تولید و ارائه شود و آنچه را نمی‌دانند ارائه کنیم. ایجاد بستر تضارب آرا و خط دوسویه نیاز هر ارتباطی است تا سازنده و موثر شود. 

تفاوت نظر با اطلاعات

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد؛ نظر؛ برداشت از موضوع بدون نیاز به مدرک سند یا استدلال و اطلاعات مستند بر حتی‌الامکان عدد و رقم است. نظر به راحتی قابل ارائه است، اما به همین میزان مورد توجه و بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. اطلاعات نیازمند وقت و زمان برای جمع‌آوری مدرک و سند و داده است، اما مورد قضاوت و تصمیم و عموما منجر به اقدام می‌شود.

وی افزود: هنر و قدرت روابط عمومی‌ها به ارائه حجم زیاد مطلب نیست. عینی‌کردن اطلاعات و استفاده از نقشه، درک سریع مطلب را موجب می‌شود. ما باید بپذیریم که امروز یک روز دیگر است و هیچ شباهتی با قبل ندارد. همه مردم جهان رسانه‌دار و رسانه‌مدار هستند و ما میلیارد‌ها نفر شریک رسانه‌ای داریم و نباید به آن‌ها به عنوان رقیب نگاه کنیم، بلکه باید با آن‌ها شراکت کنیم. باید یادمان باشد که تحول در فناوری اطلاعات فرصت است نه تهدید، باید به دنبال تولید اطلاعات و مهندسی مخاطب باشیم و از مخاطب به تولید اطلاعات برسیم و همچنین کارکرد تولید اطلاعات باید تخصصی شود و به دنبال مهارت باشیم و خود را برای تغییر و تحول روزانه آماده کنیم و قابلیت ژله‌ای و خمیری و انعطافی مناسب با نیاز جامعه داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا