ماه در سالگرد پرتاب آپولو ۱۱ دچار گرفتگی شد

ماه در ساعات اولیه بامداد در ایران دچار گرفتگی جزئی شد که به دلیل ابری بودن هوا امکان ثبت تصاویر باکیفیت از این رویداد وجود نداشت.

جالب اینکه این ماه‌گرفتگی درست همزمان با سالروز پرتاب ماموریت "آپولو ۱۱" که منجر به قدم گذاشتن انسان برای نخستین بار بر روی کره ماه شد، اتفاق افتاد.

رصدگران آسمان در سراسر جهان از مردم دهلی گرفته تا دوبلین، ساعاتی پیش، از دیدن این خسوف جهانی لذت بردند.این ماه‌گرفتگی جزئی تقریباً در همه مناطق جهان به جز آمریکای شمالی و سرزمین‌های قطبی گرینلند و شمال روسیه قابل مشاهده بود.

در استرالیا و آسیا، ماه‌گرفتگی در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه دیده شد و در اروپا، عصر روز سه‌شنبه هنگامی که خورشید غروب کرد، قابل مشاهده بود.

یک فیلم‌بردار محلی در سیدنی استرالیا این ماه‌گرفتگی جزئی را که بر فراز بندر سیدنی در سپیده دم اتفاق افتاد، به زیبایی شکار کرد.در دهلی هند ماه‌گرفتگی اندکی پس از نیمه شب شروع شد.در سراسر اروپا و بریتانیا نیز این چشم انداز خیره کننده در آسمان تابستان ظاهر شد.

ماه‌گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که زمین از بین خورشید و ماه عبور می‌کند و باعث ایجاد سایه روی کره ماه می‌شود و به نظر می‌رسد که بخشی از ماه ناپدید شده است.

ماه‌گرفتگی یا خسوف هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا به عبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود و زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد.

زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید، سایه‌اش را که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن یک میلیون و ۳۸۰ هزار کیلومتر است. طول این سایه بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰ هزار کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا