دانش تولید زهر عقرب ارزش افزوده بالایی دارد

شاهرخ نویدپور در حاشیه برگزاری اولین کارگاه عقرب شناسی و پرورش عقرب که به همت جهادددانشگاهی صنعتی اصفهان برگزار شد در گفت و گو با خبرگزاری سینا پرس در اصفهان با اشاره به سابقه 20 ساله حضور در حوزه تحقیقات عقرب شناسی ایران در بخش فونستیک و بیولوژی و به عنوان عضو هیئت علمی موسسه رازی دانش یار به بیان تاریخچه دانش عقرب شناسی در ایران پرداخت و اظهار کرد: دانش عقرب شناسی بحث جدیدی در ایران نیست و از زمانی که موضوع تولید پادزهر یعنی از حدود 50 سال پیش در موسسه رازی به وسیله مرحوم پروفوسور رحیمی پایه گذاری شد، اهمیت آن مشخص گردید.

وی افزود: کشور ایران به دلیل نزدیکی به خط استوا و شرایط آب و هوایی خاص و اقلیم های مناسب برای زندگی عقرب محل بسیار خوبی است و به همین دلیل تنوع و جمعیت بالای عقرب در ایران و کشورهای همسایه باعث شده که فناوری و علم تولید پادزهر در موسسه رازی با هدف مبارزه و پیشگیری از مرگ و میر در مصدومین عقرب زده پایه گذاری شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر حوزه تولید پادزهر در کشور بر اساس شناسایی و مطالعات پیرامون عقرب، تصریح کرد: از آنجایی که نیاز بر این بود مشخص شود چه انواعی ازعقرب ها در ایران از نظر سمی بودن، جمعیت و تعداد میزان گزش وجود دارد بحث عقرب شناسی در ایران شروع و برای اولین بار در منطقه توسط مرحوم پروفوسور فرزان پی به عنوان پدر عقرب شناسی ایران بنیان گذاری شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که کشورهای همسایه ایران مانند عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس شرایط مناسب آب و هوایی برای عقرب دارند و عقرب زدگی نیز در این کشورها در شمار بالایی وجود دارد، لذا این دانش در ایران رشد کرد تا جایی که توانسته ایم به کشورهای همسایه خدمات ارائه نماییم.
نویدپورعنوان کرد: به جز ایران، تنها کشور دیگری که در حوزه تولید پادزهر در منطقه فعالیت می کند، عربستان است.

رییس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب در کشور با بیان اهمیت استفاده از زهر عقرب در تولیدات صنعتی و دارویی گفت: طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام شده است زهر عقرب به عنوان یک ماده پروتیینی در صنعت دارو و سرم و صنایع حشره کشی جای خود را بازکرده و در حال حاضر نیز بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از این ماده در تولید سموم بیولوژیک برای مبارزه با حشرات استفاده می کنند، بدون آن که به طبیعت و محیط زیست لطمه بزنند.

وی خاطر نشان کرد: مشخص شده است در زهر عقرب موادی موجود است که روی بیماری هایی مانند سرطان و ام اس تاثیرگذار است و می توان از آن به عنوان یک دارو استفاده نمود.

نویدپور آینده این دانش را در ایران روشن دانست و افزود: بسیاری از مراکز بزرگ و پیشرفته در دنیا از این ماده به عنوان محصول استراتژیک استفاده می کنند و این باعث شده که زهر عقرب جایگاه ویژه ای در ایران پیدا کند و شروع به وارد شدن به مسیرهایی کرده است که پیش از این به آن توجهی نمی شد.

وی هم چنین به لزوم ورود نهادهایی چون جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی به این عرصه از دانش اشاره کرد و افزود: وارد شدن ارگان هایی چون جهاد دانشگاهی به این موضوع بهتر از ورود افراد ناآشنا و یا مراکزی است که به صرف گرفتن پول کارگاه هایی را برگزار می کنند چرا که هدف این نهادها بالا بردن آگاهی افراد است.

رییس آزمایشگاه رفرانس تحقیقات عقرب در کشور کار تجاری گسترده و وسیع در این حوزه را درست ندانست و اذعان کرد: پرورش و نگهداری عقرب کار بسیار دشوار و خطرناکی است و نباید توسط افراد غیرمتخصص انجام پذیرد و باید با حضور یک مشاور فنی و آگاه و در تعداد محدود انجام شود.

وی تاکید کرد: باید تعداد محدودی کارگاه فنی، علمی و استاندارد که به طور علمی مدیریت شود و به صورت منطقه ای و با نظارت ارگان های دولتی مانند محیط زیست و در جهت تامین ذخایر ژنتیکی کشور و تامین زهر مورد نیاز برای مراکز دارویی و تولیدی فعالیت نمایند.

در زهر عقرب موادی موجود است که روی بیماری هایی مانند سرطان و ام اس تاثیرگذار است و می توان از آن به عنوان یک دارو استفاده نمود.

نویدپور ورود دولت را به این حوزه از دانش در دنیا چندان مرسوم ندانست و به وظیفه نظارتی دولت اشاره کرد و افزود: ورود دولت به این موضوعات در دنیا مرسوم نیست و البته باید حمایت های دولتی وجود داشته باشد و باید کارگاه هایی استاندارد و با رعایت اصول علمی و ایمنی و نظارت دستگاه های دولتی شکل گیرد

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به سابقه بالای فعالیت ایران در این حوزه و تنوع عقرب در ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه، جایگاه کشور را در این زمینه بالاتر از دیگر کشورهای همسایه عنوان کرد و ادامه داد: بر همین اساس گرایش بسیار فراوانی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای کار روی عقرب در ایران وجود دارد و می توان از این فرصت به عنوان یک حرکت علمی استفاده نمود.

وی با اشاره به میزان اشتغالی که می تواند با تجاری سازی و استفاده بهینه از زهر عقرب در تولید محصولات خاص ایجاد کرد، گفت: امروز می توان کارخانجات بزرگی با سرمایه گذاری روی بخش دانش عقرب شناسی و تولید زهر عقرب برای تولید محصولات استراتژیک و مهم چون سموم حشره  کشی و دیگرمحصولات ایجاد کرد و جوانان زیادی را در این عرصه مشغول به کار نمود، در حقیقت دانش تولید زهر عقرب ارزش افزوده ای چند ده برابر دارد که می تواند میزان بسیار زیادی ارز آوری برای کشور به همراه داشته باشد.

خبرنگار: سیدامیر حسین ابطحی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا