دنیای فرهنگ را به تکنولوژی پیوند دهیم

اکنون با گذشت ده سال از ظهور استارت آپ ها در کشور، استارت آپ هایی در حوزه های مختلف تکنولوژی، آی تی، محیط زیست و فناوری های نو آغاز به کار کرده اند.

گرچه هرازگاهی در بین این فعالیت ها ردپایی از استارت آپ های فرهنگی نیز به چشم می خورد اما، بنا به دلایل مختلف استارت آپ های این حوزه چندان موفق نبوده و نتایج خوبی به همراه نداشته اند.

این در حالیست که حوزه هایی مانند تغییرات فرهنگی، تهاجم فرهنگی، امتزاج فرهنگی و…، موضوعات پر مساله ای هستند که هنوز نتوانسته اند در فضای استارت آپی و کسب و کارهای نوپا با خلاقیت، دنیای فرهنگ را به تکنولوژی پیوند دهند.

در صورتی که در صورت وجود این ارتباط می توان روش های جدیدی برای حل مسائل فرهنگی و یا بهبود و ارتقاء کیفیت فرهنگی در کشور ابداع کرد.

برخی از صاحبنظران و متخصصان معتقدند که دانشگاه ها مکان مناسبی برای گردهمایی دانشجویان و متخصصان حوزه فرهنگ هستند و باید در راستای برگزاری استارت آپ ها و کسب و کار در این حوزه به ویژه در رابطه با فرهنگ و مشکلات و مسائل مرتبط با آن فعال تر باشند. عده ای نیز کم کاری مسوولان را دلیل این بی توجهی به حوزه فرهنگ در فضای کسب و کارهای نوین می دانند.

استقبال از فعالیت استارت آپ ها در حوزه فرهنگ

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با سیناپرس، با بیان اینکه از فعالیت استارت آپ ها در حوزه فرهنگ استقبال می کنیم گفت: اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که با توجه به رشد روزافزون استارت آپ ها در همه حوزه بدیهی است که توجه به آنهایی که پتانسیل بازدهی بیشتری دارند، منطقی تر است.

دکتر علی ناظمی عنوان کرد: اما با این حال از آنجا که صندوق نواوری و شکوفایی صرفا به مقوله توجیه اقتصادی توجه نمی کند، استقبال می کنیم که چنین فعالیت هایی در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته توجه به این نکته ضروری است که تا کنون هم فعالیت های این چنین در حوزه فرهنگ در کشورمان وجود داشته است که می توانیم با آنها وارد صندوق جسورانه بورسی تخصصی در حوزه فرهنگ، صنایع خلاق و رسانه شده و با آنها مشارکت کنیم.

ناظمی اظهار کرد: در هر حال باید استارت آپ هایی در این حوزه فعالیت کنند و نسبت به دریافت کمک های مادی و معنوی ابراز تمایل کنند تا انتظار داشته باشیم حمایت هایی از سوی مسوولان مربوطه صورت بگیرد. این در حالیست که اینگونه به نظر می رسد که فعالان این حوزه خودشان هم در این رابطه کم کاری می کنند و نمی توان همه مشکلات را مربوط به مسوولان امر دانست.

پر واضح است که از طریق پیوند فرهنگ با ابزارهای جدید و دنیای فناوری و با بهره گیری از دانش متخصصان رشته های مختلف از قبیل نرم افزار، سخت افزار، آی تی، بازاریابی، گرافیک و سایر حوزه های دیجیتال می توان در حوزه تولید محتوا و تولید علم ابزار مناسبی را برای حل مسائل فرهنگی و ایجاد نگاهی نو و روزآمد به مقوله فرهنگ در کشور پدید آورد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا