نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری برگزار شد

دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در آئین افتتاحیه این کنفرانس بابیان اینکه اولین کنفرانس گردشگری (مطالعه فرصت‌ها و چالش‌های توسعه گردشگری با محوریت استان اردبیل) می‌تواند نقطه عطفی در بحث جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد، گفت: نگاه علمی به صنعت گردشگری می‌تواند در ارتقای این صنعت مؤثر واقع شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل در بخش‌های مختلف، صنعت گردشگری استان می‌تواند در تولید ناخالص داخلی استان تأثیرگذار باشد.

دکتر حبیبی با اشاره به اینکه دانشگاه محقق اردبیلی امسال وارد دهه پنجم فعالیت‌های خود شده است، ادامه داد: این دانشگاه، به‌عنوان دانشگاه مادر استان هم‌اکنون حدود ۱۱ هزار نفر دانشجو و ۳۸۵ نفر عضو هیئت علمی دارد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: امسال ۶ کنفرانس بین‌المللی و ۲ کنفرانس ملی به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزارشده یا برگزار خواهد شد.

وی افزود: در یک سال گذشته رشد علمی کشور ۸ درصد بوده است اما رشد علمی دانشگاه محقق اردبیلی ۵۰ درصد بوده است و این نشان از تلاش اعضای هیئت علمی دانشگاه در حوزه علمی و پژوهشی است.

دکتر حبیبی بابیان اینکه افزایش ۱۵۰ درصدی مقالات انتشاریافته مشترک اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با پژوهشگران خارجی را شاهد هستیم، ادامه داد: در یک سال گذشته ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع پروژه‌های عمرانی شروع کرده‌ایم.

در ادامه مهندس اکبر بهنامجو استاندار اردبیل با بیان اینکه زیرساخت‌ها یکی از چالش‌های صنعت گردشگری استان اردبیل است، گفت: از ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی استان اردبیل تنها ۱۵۰ کیلومتر چهاربانده شده است و این روند مناسبی نیست و برای جذب مسافر باید برای رفع این چالش برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه از امسال باید سالانه ۵۰ کیلومتر به راه‌های چهاربانده استان اردبیل اضافه شود، تصریح کرد: اعتبارات راه‌آهن اردبیل هم به طرق مختلف تأمین‌شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سال آینده به اتمام می‌رسد.

مهندس بهنامجو فصول پاییز و زمستان را مزیت نسبی برای گردشگری استان اردبیل برشمرد و ادامه داد: فصل زمستان می‌تواند به فرصت طلایی برای گردشگری استان اردبیل تبدیل شود اما فعلاً این کار انجام‌نشده است.

رئیس شورای اداری استان اردبیل اضافه کرد: باید زیرساخت‌های گردشگری زمستانی در اردبیل تأمین شود به همین دلیل در طرح زمستان بیدار اردبیل برنامه‌های متعددی در این زمینه انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها افزایش پیست اسکی استان از یک پیست به ۴ پیست است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا از آبگرم‌ها به شکل موجود در استان اردبیل استفاده نمی‌کنند، اضافه کرد: باید با جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد امکانات مدت ماندگاری مسافران را افزایش داد.

استاندار اردبیل بابیان اینکه استان اردبیل از فقدان سرمایه‌گذاران خوب رنج می‌برد، ادامه داد: باید مشکلات سرمایه‌گذاران را رفع کنیم و در این مورد کارهای خوبی انجام‌شده است.

مهندس بهنامجو بابیان اینکه گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه استان اردبیل است، گفت: درزمینهٔ تقویت گردشگری استان گام‌هایی برداشته‌شده است اما هنوز به ایدئال مدنظر نرسیده‌ایم.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه دانشگاه باید محور توسعه باشد، اظهار کرد: از منابع انسانی متخصص در دانشگاه‌ها باید برای توسعه استان استفاده شود، گفت: به همین منظور در آینده نشست مستمر با کارکنان دانشگاه‌ها را به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی و با همکاری ادارات برگزار می‌کنیم.

دکتر محمد حسن‌زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس گردشگری نیز اظهار داشت: تغییرات در دنیای کسب‌وکار با ورود فضای مجازی دچار تغییرات اساسی شده است.

وی بابیان اینکه شرکت‌هایی که قبلاً در مراکز تجاری دنبال دفتر فیزیکی بودند، امروز به دنبال سایت معتبر برای برندسازی هستند، تصریح کرد: امروزه برترین شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که در فضای مجازی فعالیت داشته و خدمات ارائه دهند.

دکترحسن زاده اضافه کرد: در کسب‌وکارهای صنعت گردشگری، فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین فضای حقیقی باشد.

وی با بیان اینکه اردبیل ظرفیت‌های بالقوه گردشگری دارد اما هنوز به ایدئال مدنظر نرسیده‌ایم، تصریح کرد: ساختار کنفرانس را به‌گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که حالت کاربردی داشته باشد تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

دکتر محمد باشکوه دبیر علمی این کنفرانس نیز گفت: ۲۲۰ نفر در همایش شرکت کرده بودند و این افراد ۱۸۰ مقاله به کنفرانس ارسال کرده بودند که ۱۶۰ مقاله موردپذیرش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مقالات در سه بخش پوستر، سخنرانی و انتشار مورد پذیرش قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد: این کنفرانس آغاز مسیری برای ارتقای جایگاه صنعت گردشگری باشد.

در این کنفرانس دکتراحسان بولوت عضو هیئت‌علمی دانشگاه اک دنیز ترکیه، دکتر محمدتقی رهنمایی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و دکتر ضرغام عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران سخنرانان کلیدی بودند.

همچنین در پایان این مراسم از سخنرانان کلیدی، مقالات برتر و حامیان کنفرانس تجلیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا