ایجاد صندوق‌های جسورانه برای حمایت از استارت‌آپ‌ها

ناظمی در این نشست با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در سود و زیان شرکت‌های دانش بنیان و فناور سهیم می‌شود، گفت: تا کنون صندوق از یک الگوی ثابت که بر مبنای سرمایه گذاری مستقیم بود پیروی می کرده است اما به دلیل  مشکلاتی که سرمایه گذاری مستقیم دارد، صندوق دو مدل جدید سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: بحث اول این بود که بتوانیم از حداکثر ظرفیت بازار کشور استفاده کنیم، در این راستا صندوق های جسورانه بورسی شکل گرفتند. اولین برنامه صندوق که از ابتدای سال 98 شروع شد و اجرایی شد. در صندوق های جسورانه بورسی که در بازار سرمایه فعال هستند و صندوق های خصوصی که مجور دارند، تا 40 درصد در این بخش سرمایه گذاری انجام می دهیم. این مشارکت یک مزیت دارد و آن این است که از این طریق ما می توانیم از استارت آپ ها نیز حمایت کنیم.

مدل سومی که صندوق آن را اجرایی کرده است، تحت عنوان هم سرمایه گذاری شناخته می شود، که نهاد همکار ما در این مدل صندوق های پژوهش و فناوری هستند. در این مدل صندوق به طور مستقیم وارد مشارکت با هیچ شرکتی نمی شود. بلکه در این مدل به صندوق های پژوهش و فناوری اعلام شده است که به ازای هر یک واحدی که شما سرمایه گذاری کنید، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر آن منابع را در اختیار شما قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بودجه صندوق نوآوری شکوفایی برای مدل هم سرمایه گذار ۵۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: مزیت چنین اقدامی این است که اینگونه می توانیم در صندوق‌های جسورانه بورسی از استارت‌آپ‌ها نیز حمایت کنیم.

ناظمی با بیان اینکه، در مدل هم‌سرمایه‌گذاری به ازای هر واحد سرمایه گذاری، صندوق 4 برابر سرمایه‌گذاری می‌کند، تصریح کرد: در مدل هم سرمایه‌گذاری هدف صندوق رفع نیاز و دغدغه‌های کشور است. به گونه ای که در نظر داریم در قالب این طرح پروژه های مساله محور و نیاز حیاتی کشور را مورد حمایت خود قرار دهیم.

وی در ادامه به ارائه آماری پیرامون این اقدام پرداخت و گفت: برای سال 98 حدود 2850 میلیارد ریال برای مشارکت در 10 صندوق پژوهش و فناوری و 5 هزار میلیارد ریال برای بخش هم‌سرمایه گذاری بودجه در نظر گرفته‌ایم.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه، صندوق نوآوری و شکوفایی در طرحهای کلان کشور 2 هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری مستقیم انجام می‌دهد، تاکید کرد: اکنون در دو طرح کاربردی و مگاپروژه ورود پیدا کرده و به صورت سرمایه گذاری مستقیم از آنها حمایت می کنیم.

وی در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: این اقدامات جدید صندوق اصلا بدان معنا نیست که تا کنون سرمایه گذاری در صندوق صورت نگرفته بلکه تا کنون بیش از صد طرح در این رابطه بررسی شده است اما، به دلیل مشکلات و پیچیدگی هایی که در این خصوص وجود داشت به قرارداد منتهی نمی شد که امیدواریم با ایجاد فضای جدید شاهد اتفاقات مطلوبی در این راستا باشیم.

ناظمی با دعوت سرمایه گذاران برای تشکیل صندوق جسورانه گفت: زیرا از این راه بهتر می‌توانیم طرح‌ها و ایده‌های فناورانه و جدید را مورد حمایت قرار دهیم. ضمن اینکه در حال حاضر 6 صدوق جسورانه بورسی فعال هستند و برای فعالیت 10 صندوق دیگر نیز موافقت های آن انجام شده است و در حال ورود به بازار هستند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا