پمادی که به درمان سوختگی و تکثیر سلولی کمک می‌کند

«می‌توانند خود را ترمیم کنند» این عبارت کوتاه اما راهبردی؟، به عنوان مهم‌ترین شاخصه‌ سلول‌های بنیادی، دانش و فناوری درمان و سلامت را متحول کرده است. گام‌های جهش‌زایی را به سوی پیشرفت، محصولات دانش‌بنیانی را حاصل کرده که هرکدام، از رنج بیمار می‌کاهد و روند بازگشت سلامت را تسریع می‌کند.

مسیر پرپیچ و تلاطم ترمیم سلولی یکی از نیازهایی است که به کمک محصولات دانش‌بنیان سلولی و گیاهی هموار شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید محصولات این حوزه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با کار پژوهشی روی پروژه‌های سلولی و فناور، توانسته است محصولاتی را در این زمینه تولید کند.

غلامحسین محمدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری ژن یاخته روحان، از پژوهش‌های موفق در زمینه تولید محصولی با ویژگی ترمیم سلولی و درمان سوختگی می‌گوید و ادامه می‌دهد: فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان با همکاری مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه شیراز پمادی را تولید کرده اند که ضمن درمان سوختگی به تکثیر سلولی کمک می‌کند.

این فعال فناور با اشاره به این‌که پایه این محصول گیاهی است، عنوان می‌کند: این درمان که بر اساس خواص منحصر به فرد گیاه «برازمبل» تولید شده است با همین عنوان تجاری به بازار ارائه می‌شود. این محصول که در شکل پماد ارائه می‌شود، توانسته است کارآمدی خود را در درمان و ترمیم عارضه‌های پوستی همچون سوختگی به خوبی نشان دهد.

محمدی با اشاره به این‌که داروی تولیدشده، عاری از عوارض سمی و مضر است، ادامه می‌دهد: در مراحل گوناگون آزمایش‌های انجام شده روی این دارو، رشد سلولی با سرعت بسیار بالاتری صورت گرفته است. همچنین تاییدیه مرکز مطالعات مقایسه ای دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، ضد باکتری عفونتی و سمی بودن این فرآورده دارویی را تایید می‌کند.

مدیرعامل فناوری ژن یاخته روحان، از کاربردهای متنوع پاد برازمبل می‌گوید و ادامه می‌دهد: این محصول علاوه بر زخم‌های سطحی می تواند در درمان زخم‌های پوستی و سلولی، زخم‌های دیباتی و زخم بستر به خوبی کارامدی خود را نشان دهد.

وی، این محصول تولیدشده را منحصر به فرد و بدون نمونه مشابه خارجی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این پماد با توجه به ویژگی‌های یادشده و برخورداری از خواص ویژه، در نوع خود مشابه دیگری ندارد. این محصول همچنین دارای ویژگی انعطاف دمایی بالایی است و در دماهای مختلف قابل نگهداری بوده و فاسد نمی‌شود. ضمن این‌که فرآیند ترمیم سلولی را به طور کامل محقق می‌کند.

این فعال فناور از نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان و متخصان دانشگاهی و پژوهشگاهی در این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید و اضافه می‌کند: تعدادی از دانش‌آموختگان متخصص در حوزه‌های تخصصی چون سلول‌های بنیادی، زیست‌فناوری و سرطان در این شرکت مشغول فعالیت هستند و بر روی تحقیق و توسعه محصولات دانش‌بنیان جدید کار می‌کنند.

وی با اشاره به کارآمدی پایه این محصول دانش‌بنیان در دیگر حوزه‌های درمانی می‌گوید: این محصول با مختصری تغییرات فرمولی کارامدی خود را در بهبود درمان بیماری سالک نیز اثبات کرده است و مقدمات و مکاتبات با وزارت صحت افغانستان صورت گرفته تا این محصول بتواند در صورت ورود به بازار این کشور، به درمان بیش از 70هزار بیمار مبتلا به این عارضه کمک کند.