موفقیت در بازارهای جهانی با حضور نخبگان در شرکت ها

منصور شریعتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس اصفهان با اشاره به عدم توجه به نخبگان اظهار کرد: یکی از وظایف بنیاد نخبگان شناسایی نخبگان و کمک به آن ها است تا به مرحله جذب و بکارگیری برسند.

وی در خصوص نحوه شناسایی نخبگان گفت: شناسایی از طریق رتبه های برتر و زیر 50 کنکور ساده ترین و سریع ترین روش شناسایی نخبگان است که یکی از اشتباهات بزرگ ما است، اما باید به سمت ساز و کارهای شناسایی جدید باشیم تا همه نخبگانی که الزاما در کنکور هم جایگاهی ندارند و دارای مهارت های منحصر به فردی هستند شناسایی شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان افزود: بر این اساس طرح شهاب در حال اجرا است تا نخبگان از طریق آموزش و پرورش هم شناسایی شوند.
وی با تاکید بر اینکه مهمتر از شناسایی نخبگان چگونگی جذب آن ها در بازار کار و بکارگیری آن ها است، ابراز کرد: اگر نخبه را شناسایی کرده، آموزش داده و آماده کنیم اما جایی برای کار او نداشته باشیم داستان فرار مغزها رخ می دهد.

شریعتی یکی از بازارهای هدف برای کار نخبگان و افراد صاحب دانش را شرکت های دانش بنیان دانست و تصریح کرد: نخبگان می توانند تحولات زیادی در جامعه ایجاد کنند، لذا شرکت های سنتی که با دنیای امروز هماهنگی ندارند برای پیشرفت باید به شرکت هایی تبدیل شوند که نیاز به نخبگان دارند، هر چند بسیاری از این شرکت ها چنین نیازی احساس نمی کنند چرا که قرار نیست در صحنه جهانی صادراتی داشته باشند و هدفشان تامین مایحتاج داخلی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در صحنه جهانی محصولاتی را داشته باشیم و یا خدماتی را ارائه دهیم و رقابت کنیم حتما باید به روز و بر مبنای دانش حرکت کنیم که این مهم حتما افراد نخبه و درجه یک را می طلبد.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به شرکت های بزرگ جهان اضافه کرد: شاید در برخی کشورهای پیشرفته نیازی به بنیاد نخبگان نباشد و خود شرکت ها افراد نخبه را شناسایی و جذب کنند اما در کشور ما شرکت ها به طور مستقل توانایی شناسایی نخبگان را ندارند.
وی در خصوص سیاست های جدید بنیاد نخبگان گفت: یکی از سیاست های بنیاد این است که راهکارها و مکانیزم هایی را طراحی کند تا بر این اساس مرزبندی درستی برای نخبگی به وجود بیاید؛ به عنوان نمونه فردی که می تواند از صفر تا صد را به صورت برعکس بگویید یا کتابی را حفظ کند کار جالبی انجام می دهد اما الزاما نخبه نیست.

شریعتی تاکید کرد: افراد مستعد زیادی هستند که در کارخانجات تا مرز نخبگی کار می کنند اما باید حرمت نخبگی را نگه داشت.
وی با بیان اینکه پس از کار عملیاتی شناسایی و معرفی نخبگان لازم است در زمینه نظری کار کنیم، گفت: هدایت و بروز استعدادهای نخبگان از نتایج کار کردن در زمینه نظری است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان خاطر نشان کرد: نخبگان فقط در سطح شهرها نیستند، بلکه لازم است به روستاها نیز سر بزنیم و نخبگان روستایی را نیز شناسایی کنیم، بنابر این باید بستری را فراهم کرد و روش های جدیدی را بکار بست تا همه نخبگان در سطح جامعه شناسایی شده و زمینه بروز استعدادهای آنها مهیا شود.

خبرنگار: سید امیر حسین ابطحی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا