تشخیص مناطق کانی زایی مس با میکروآنالیزهای زمین شناختی

دکتر علیرضا زراسوندی استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز که قرار است فردا، 21 خردادماه از سوی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی به عنوان پژوهشگر جوان برجسته در رشته زمین شناسی معرفی و تجلیل شود درخصوص طرح های تحقیقاتی در دست اقدام خود با ایرنا به گفت و گو نشست.

وی متولد سال 1354 است که مدرک کارشناسی رشته زمین شناسی را از دانشگاه شهید چمران دریافت کرد و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته زمین شناسی اقتصادی را در دانشگاه شیراز گذراند.

زراسوندی حدود 30 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر خارجی، 20 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و 60 مقاله در کنفرانس های علمی ارائه کرده و دو کتاب در زمینه ریزگردها تالیف و دو کتاب با موضوعات زمین شناسی اقتصادی ترجمه کرده است.

وی علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی، دارای مسوولیت های اجرایی متعددی نیز بوده که از آن جمله می توان به مدیر مرکز رشد دانشگاه شهید چمران، مدیر ارتباط با صنعت، معاون آموزشی و معاون پژوهشی این دانشگاه بوده است.

زراسوندی که هم اکنون ریاست بنیاد نخبگان استان خوزستان را برعهده دارد از سال 86 تاکنون همه ساله به عنوان پژوهشگر برتر این استان شناخته شده و یک دوره نیز عنوان پژوهشگر برتر کشوری را به دست آورده است.

وی که درحال حاضر تمرکز اصلی خود بر روی سه پروژه تحقیقاتی گذاشته است درخصوص این طرح ها به ایرنا گفت: در یکی از این پروژه ها سعی داریم با استفاده از میکروآنالیزهای زمین شناختی، روی ذخایر مس ایران کار می کنیم تا بدون صرف هزینه های هنگفت اکتشافی تشخیص دهیم که آیا یک منطقه واجد کانی زایی و اکتشاف مس است یا خیر.

زراسوندی از دو تا سه سال قبل کار بر روی این پروژه تحقیقاتی را آغاز کرده و با همکاری دکتر فرید مر استاد زمین شناسی دانشگاه شیراز، مقاله مشترکی در همین زمینه منتشر کرده که با ضریب تاثیر 10 که ضرایب تاثیر بسیار بالا در مجلات علمی محسوب می شود مورد استقبال محافل علمی و دانشگاهی قرار گرفته است.

وی پترولیوم اینکلوژن میان بارهای نفتی را به عنوان دیگر طرح تحقیقاتی خود ذکر کرد و گفت: این طرح که برای اولین بار به اجرا در می آید که در آن با استفاده از تعیین مشخصات میان بارها می توانیم ریسک حفاری های نفتی را کاهش دهیم.

به گفته وی این طرح، احتمال رسیدن به نفت در حفاری ها را مورد بررسی قرار می دهد و نقش بسیار زیادی در صرفه جویی های اقتصادی و فنی و تسریع در روند حفاری های موفق برعهده خواهد داشت.

زراسوندی که در سال 88 برای اولین بار طرح مطالعه زمین شناختی کانون های ریزگردها را به انجام رسانده و هم اکنون مدیریت مرکز پژوهشی منطقه ای ریزگردها در دانشگاه شهید چمران اهواز است، به طور جدی بر روی پروژه تحقیقاتی مشخصات زمین شیمیایی ریزگردها با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کار می کند.

فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، فردا 21 خردادماه پنج پژوهشگر جوان برجسته در شاخه های پنجگانه علوم پایه را که کمتر از 40 سال سن دارند معرفی و تجلیل خواهد کرد.

در این مراسم، علیرضا زراسوندی در شاخه زمین شناسی، احسان عارفیان در شاخه زیست شناسی، یاسمن فرزان در شاخه فیزیک، محمدرضا کوشش در شاخه ریاضی و محمدمهدی نجف پور در شاخه شیمی به عنوان پژوهشگران جوان برجسته کشور معرفی شده و جایزه ابوریحان را دریافت خواهند کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا