رونمایی از ربات جراحی از راه دور در اینوتکس 2015

دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری (Innotex) روز گذشته با حضور بیش از 110 شرکت فناور داخلی و خارجی از 15 کشور مختلف دنیا آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری برگزار شده و تا 22 خرداد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه دارد.

این نمایشگاه با هدف ایجاد بستری برای همکاری های بلندمدت، تبادل فناوری و تحقیقات انجام شده در حوزه فناوری و نوآوری و تجاری سازی برگزار شده است. دستاوردهای این نمایشگاه در حوزه های مختلف از انرژی، نفت، گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، تجهیزات پزشکی، هوافضا، زیر ساخت فناوری و نانوفناوری طبقه بندی می شود.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در افتتاحیه دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری، این نمایشگاه را زمینه ساز ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت ها دانست و افزود: این نمایشگاه می تواند تمرین بسیار خوبی برای ارائه تسهیلات در حوزه صادرات و انتقال فناوری باشد. اکنون در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان امکانات مناسبی برای رشد و توسعه این شرکت ها در نظر گرفته شده است. ابتدا با توجه به سیطره اقتصاد نفتی در مسیر به حرکت درآمدن چرخ های این قانون موانعی وجود داشت که این موانع و محدودیت ها بتدریج در حال از میان برداشته شدن است.

معاون علمی و فناوری با اشاره به تغییرات مثبت ایجاد شده در فرهنگ اقتصادی خاطرنشان کرد: در گذشته اول بودن در حوزه نفت و گاز از افتخارات ما بوده است این در حالی است که این دارایی هیچ گاه به تولید بر مبنای صنعت واقعی منجر نشده است. پایه های اقتصاد دانش بنیان از طریق نیروهای انسانی جوان و توانمند ایجاد خواهد شد. برای این که بتوانیم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم به پول، بودجه و سرمایه نیاز نداریم. مغز و تفکر است که پژوهش را شکوفا می کند.

ربات «سینا» جراحی می کند

در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری از ربات جراح «سینا» رونمایی شد.

دکتر فرزام فرهمند، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر طرح ربات جراح از راه دور درباره این ربات گفت: ربات جراح سینا پس از سه سال کار متمرکز با همکاری دکتر علیرضا میرباقری و گروهی دیگر از محققان در دانشگاه صنعتی شریف و همچنین همکاری گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده است.

به گفته دکتر فرهمند، این ربات به سیستم بسیار پیشرفته جراحی از راه دور مجهز شده است. به این ترتیب جراح پس از قرار گرفتن در پشت کنسول جراحی، با استفاده از دو بازوی رباتیک، جراحی را از راه دور تحت کنترل قرار می دهد.وی از مهم ترین ویژگی های این ربات جراح به کاهش میزان خونریزی در حین جراحی اشاره کرد و افزود: جراحی با ربات جراح یک روش کم تهاجمی است و با استفاده از بازوهای رباتیک با درجه آزادی مناسب، آسیب وارد شده به بافت های سالم عضوی که تحت عمل جراحی قرار می گیرد به مراتب کمتر است. این ربات در مرحله آزمایشگاهی در انجام عمل جراحی روی دو گوسفند عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.

دکتر فرهمند با اشاره به تامین اعتبارات این طرح از سوی مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ما تنها کشوری هستیم که بعد از آمریکا موفق شده ایم به این فناوری دست یابیم. . در مراحل بعدی این طرح پس از اخذ مجوزهای لازم تست های انسانی و بالینی انجام خواهد شد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا