چرا میلاد، خلیفه نشد!

 هم اکنون گردشگری شهری درحدود 37 درصد ازحجم گردشگران جهانی راتشکیل می دهند و انتظار می رود که به طورمستمراین روند رو به افزایش باشد.

با توجه به پیش بینی سازمان ملل متحد درسال 2030 میلادی جمعیت ساکن در شهرها به 5 میلیارد نفر درجهان می رسد. این رشد جمعیت درشهرها باعث افزایش نقش سفر و گردشگری در شهرها و استفاده ازجاذبه های بومی، فرهنگی، تاریخی، معماری و نمادهای شهری می شود.

درسال های دهه 1980 میلادی نگاه محققان به شهرها به عنوان منابع و مظاهر فرهنگی گسترش یافت، ازاین دهه به بعد گردشگری شهری به عنوان منبع اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی در بسیاری از مقاصد شهری مطرح شد.

امروزه، دربسیاری از کلانشهرهای جهان مانند پاریس، نیوریورک، کوالالامپور و دبی نمادهای شهری نقش بسیار پراهمیتی در تعیین مقاصد گردشگری، برای بازدیدکنندگان شهری داشته اند.

ازاین رو، در کلانشهر تهران نیز به عنوان پایتخت کشورایران و مرکز ثقل اداری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و داشتن بیشترین موزه ها و جاذبه های گردشگری، توانایی جذب گردشگران تفریحی و شهری را از اقصی نقاط جهان به سوی جاذبه های متعدد خود داراست.

تهران بزرگترین شهر خاورمیانه و بیست و هفتمین شهربزرگ دنیا با مساحت 730 کیلومتر مربع و بیست و پنجمین شهر پر جمعیت جهان است که دارای 34 فرهنگسرا،46 خانه فرهنگ،60 کتابخانه،52 موزه و63 نگارخانه و تعداد زیادی سینما، تئاتر و مراکز مذهبی و جاذبه تفریحی است.

وجود جاذبه های شهری به عنوان یک مزیت در گردشگری شهری تلقی می شود و بسیاری از مقاصد گردشگری جهان نیز با استفاده از این جاذبه ها و پتانسیل های شهری در جهت جذب بیشترگردشگران بهره می برند.

ازاین رو، تعامل گردشگران با نمادها، درک عمیق تری را بین گردشگران و جاذبه ها، درنحوه شکل دهی تجارب سفر و تفسیر آن از نمادهای شهری فراهم می آورد.

میزان رضایتی که گردشگر از تجربه دیدار خود کسب می کند، می تواند بر تصمیمات بعدی آنان در بازدید مجدد از یک مقصد گردشگری تاثیرگذارد و این مقصد را به دیگران پیشنهاد می دهد.

نقش نمادها در هویت شهر چیست؟

به طبع هر نمادی که به عنوان مظهر و هویت شهری تبدیل شود دارای خصوصیت رقابت پذیری بوده و بر میزان جذب گردشگران، شهرت مهمان نوازی میزبان، جذب سرمایه گذاران خارجی وایجاد رفاه برای شهروندان محلی جامعه میزبان  تاثیرگذاربوده و باعث مزیت رقابتی نماد شهری می شود.

یکی از این نمادهای منحصربفرد شهر تهران، برج میلاد است که اینک نقش موثری را در جهت جذب گردشگران شهری داخلی ایفا می کند ولی تاکنون نتوانسته با وجود پتانسیل های ارزشمند خود بستر مناسبی برای جذب گردشگران بین المللی باشد و به عنوان، یکی از مقاصد مطرح گردشگری شهری درمنطقه خاورمیانه وجهان همچون، برج ایفل، برج شانگهای، برج ونکوور و برج خلیفه دبی مطرح شود.

برج میلادتهران، برج مخابراتی چندمنظوره ای است، که در شمال غربی شهرتهران قرار دارد. در میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) در منطقه ۲ شهرداری واقع است.

این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر،12طبقه و7 آسانسور، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد.

این برج به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان و به نوعی سمبل شهری و جاذبه توریستی است. از این رو، یکی از نمادهای منحصر بفرد شهر تهران و ایران محسوب می شود.

قرارگیری در یکی از مرتفع‌ترین نقاط شهرتهران و مشرف بر زیباترین مناظر و نقاط شهرتهران و همچنین قابلیت برخورداری از فضاهای سبز و دیگر عناصر طراحی محیطی، ارتباط بصری با دیگر نشانه‌ها و فضاهای شهری برخورداراست.

با تجهیزات زیر بنایی وجاذبه های گردشگری، تجاری و فرهنگی، رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه سکه، فوت کرت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دولفین‌ها، پیست دوچرخه سواری، پینت بال، سینمای شش بعدی، سینما، لیزریم، رستوران سنتی است.

برندسازی نمادهای شهری می تواند به عنوان یک سیاست راهبردی بازاریابی در مدیریت شهری مطرح شود. بنابراین، به منظور ارتقای موقعیت و جایگاه برج میلاد تهران در سطوح بین المللی  نیازمند عملکرد بهتری در راهبردهای بازاریابی هستیم.

از این رو، باید مفهوم برند شهري را با ترکيبي از ارزش‌هاي ملی، هويت تاريخي، فرهنگ شهري، ويژگي‌هاي اجتماعي، جذابيت‌ها و اشخاص معروف در هم آمیزیم.

ضمن اینکه باید با مطالعه تطبیقی درسایر نمادهای مشابه درعرصه بین المللی راهکارهای بومی شده رابرگزینیم.

اولویت های برند گردشگری شهری در برج تهران از نگاه گردشگران بین المللی رتبه درجه اهمیت شان به قرار زیر است:

-اولویت بازدید بر مبنای بعد معروفیت نام وجایگاه نماد بین المللی.

-اولویت برمبنای ادراکات مردم از تجربه خدمات یک نماد، به طور مثال کیفیت، خدمات سیستم حمل و نقل و امکانات ورزشی، تفریحی، پذیرایی، بهداشت ونظافت محیطی.

-اولویت بر مبنای بعد ادراکات گردشگران ازجنبه و اولویت های منظرین یک نماد، مانند جنبه های زیباشناختی ومنظری.

-اولویت ازبعد هزینه های مالی و اقتصادی خدمات ارائه شده در یک نماد، به طور مثال هزینه پرداخت شده بابت استفاده ازخدمات و امکانات ورزشی، تفریحی، پذیرایی و پارکینگ.

-اولویت ازبعد ادراکات گردشگران از کیفیت ارائه خدمات فراغتی وتفریحی.

-اولویت ازبعدهزینه های غیرمادی(زمان ومکانی) فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن نماد.

*برگرفته از مقاله «اولویت بندی عوامل موثربر برند شهری ازدیدگاه گردشگران بین المللی»، تالیف دکترحسین محمدپورزرندی، دکترعلی حسنی و ناصرامینیان از دانشگاه علم وفرهنگ.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چقدر جالب فکر میکردم واقعا میلاد تونسته مخاطب خودشو جذب کنه .خیلی جالب بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا