نخستین عکس از درهم تنیدگی کوانتومی منتشر شد

فیزیکدانان برای نخستین بار از درهم تنیدگی کوانتومی عکس گرفتند. این رویداد حتی انیشتین را دچار سردرگمی کرده بود. به طور دقیق محققان ادعا می‌کنند شواهدی بصری از یک نوع پدیده ابهام آمیز به نام «درهم تنیدگی Bell» را ثبت کرده اند.

در حقیقت طی درهم تنیدگی کوانتومی، دو ذره بدون در نظرگرفتن فاصله میان شان با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و وضعیت فیزیکی خود را برای یک لحظه به اشتراک می‌گذارند.

این ارتباط با وجود آنکه طبق قوانین کلی جهان غیر ممکن است، اما زمینه مکانیک کوانتومی را به وجود می‌آورد. این شاخه‌ای از پژوهش علمی است که به دنبال توضیح و تنظیم قوانین برای حرکت ذرات کوچک‌تر از اتم است.

در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه گلاسگو برای نخستین بار عکسی از این پدیده ثبت کردند. آنها برای این منظور سیستمی ایجاد کردند که از یک منبع کوانتومی از نور، جریان‌هایی از فوتون‌های درهم تنیده را به سمت چیزی ارسال می‌کرد که «اشیای غیر متعارف» نامیده می‌شد. این اشیای غیر متعارف در مواد کریستالی مایع نمایش داده می‌شوند و فاز فوتون‌ها هنگام گذر از این مواد تغییر می‌کند.

از سوی دیگر دوربینی با قابلیت رصد فوتون‌ها در زمان در هم تنیدگی آنها، عکسی از پدیده را ثبت کرد.

به گفته محققان درهم تنیدگی کوانتومی یکی از ستون‌های اصلی مکانیک کوانتومی به وجود می‌آید و در حوزه‌های رایانش کوانتومی و رمزنگاری کاربرد دارد. اما تاکنون هیچکس نتوانسته بود از این رویداد عکاسی کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا