اختلالات جسمی روانی در سایه فناوری های جدید

دکتر کامبیز بدیع در نخستین همایش تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی گفت: فناوری های امروز علاوه بر دستاوردهایی همانند تسهیل سبک زندگی، کار و تعامل، محیط پیرامونی (صرفه جویی در زمان، هزینه، انرژی مصرفی و ارتقای دقت و کارایی در انجام امور)، ایجاد امکانات جدید و فارق العاده که پیش از این امکان پذیر نبود، ایجاد زمینه های مناسب و خلاق برای وقوف بر ناشناخته های زندگی و تسجیل سطوح بالای توانمندی و خلاقیت انسان امروز وفردا در جهان، مخاطرات احتمالی نیز به همراه دارند.

وی افزود: ایجاد فضای نامساعد برای شیوع و رشد انواع عوارض روان تنی و اختلالات جسمی و روانی، سلب انگیزه مکفی برای فعال سازی و تقویت ساز و کارهای شناختی، عاطفی و رفتاری، تضعیف حواس بشری در برخورد با رویدادهای محیطی و بی تفاوت ساختن نسبت به ارزش های فرهنگی و اجتماعی و دور شدن انسان از سبک زندگی طبیعت، تعامل معقول و معنادار با محیط زیست و مخدوش شدن انگیزه ها و روحیات هنری و زیبایی شناختی از جمله مخاطرات احتمالی فناوری های امروزی است.

وی اظهار کرد: این سیر اجتناب ناپذیر است اما باید روی این مسایل نظارت کامل داشت و راهکارهایی برای حل این مخاطرات اندیشید.

بدیع  برای برون رفت از این مشکل چند راهکار پیشنهاد داد و گفت: نخست آنکه کاربست فناوری اساسا باید به گونه ای ترغیب و تسری یابد که مخاطرات احتمالی از یک سطحی بیشتر نشود. دوم بنگاه‌های تجاری تولید و ترغیب کننده محصولات و خدمات فناوری با عنایت جدی نقشه راه خود را ترسیم کنند و از باب پژوهش عزم جدی به خرج دهند. سوم شبکه های اجتماعی که خود مصداق بارزی از فناوری جهان هستند پیشگام در مسیر این ترغیب و تسری قرار گیرند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، غرق شدن در کاربری و به دور شدن از حساسیت در قبال رویدادها و واقعیت های محیطی ، دور ماندن از فرصت های تفکر و تامل، تضعیف تدریجی خلاقیت، بروز عوارض روان تنی و اختلالات جسمی و روانی در انسان، شکل گیری احتمالی توهم در قبال نیاز حقیقی و بروز خود شیفتگی و رعایت نکردن احترام به دیگران را از جمله مخاطرات احتمالی فناوری های همسو عنوان کرد و گفت: ما باید برای مقابله با این مخاطرات کار گسترده‌ای روی روش های تفهیم ضایعات فردی و اجتماعی ناشی از کار بست نادرست تلفن همراه انجام دهیم. کاربران را نیز برای بهره جویی هرچه بهتر از آثار ادبی و هنری و خودگیری به ذائقه های زیبایی شناختی اصیل ترغیب کنیم.

وی تصریح کرد: انجام کار گسترده روی روش های تفهیم ثمرات گرانبهای تعامل انسان با طبیعت، استفاده گسترده از شبکه های اجتماعی در راستای آگاهی بخشی مخاطرات احتمالی کاربست ناسنجیده( غیر معقول) تلفن و ادوات همراه و…. و تاکید بر حوزه‌های « ادبیات فناوری» و« فناوری فرهنگ مآب» از دیگر راهکاری مقابله با این مخاطرات است.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا