شبکه های اجتماعی کاربران را از جستجوی هدفمند بازمی دارند

با توجه به گسترش روزافزون کاربران شبکه های اجتماعی، این شبکه ها به بخش اساسی از زندگی کاربران تبدیل شده اند و پیرو این اهمیت نقشها ی مختلفی را در زندگی روزمره آنها ایفا می کنند.

از آنجا که، شبکه های اجتماعی نقش های مختلفی از جمله سرگرمی، آموزش، ارتباطات و تعاملات، پیگیری اخبار، مطالب مورد علاقه و روزآمد نگه داشتن کاربران را در زندگی آنها ایفا می کنند. در عین حال با مسائل و چالش هایی نیز روبه رو هستند که رفتار اطلاع یابی کاربران را تحت تأثیر قرار داده و کاربران را از جستجوی هدفمند برای کسب اطلاعات مورد نیاز زندگی روزمره شان بی نیاز نمی کنند.

پژوهش ها حاکی از آن است که شبکه های اجتماعی با در اختیار داشتن واسطه های اجتماعی آنلاین و پرسش و پاسخ های اجتماعی بر رفتار اطلاع یابی و جستجوی اطلاعات تاثیر گذاشته اند.

ضمن اینکه، این عوامل بر ایجاد نیاز جدید اطلاعاتی، راهبردهای جستجو، استفاده و تفسیر اطلاعات فرد حاضر در محیط این شبکه ها تاثیر می گذارند. همچنین محیط شبکه های اجتماعی، حضور افراد دیگر و ارتباطات با آنها در قالب شبکه ای از افراد متصل به هم، بر ایجاد نیاز جدید اطلاعاتی، راهبردهای جستجو، استفاده و تفسیر اطلاعات فرد حاضر در محیط این شبکه موثر است و لازم است تا تمامی عوامل دخیل در این باره در مطالعات مربوط به بازیابی اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.

در پژوهشی تحت عنوان «تاثیر شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع اطلاعاتی در رفتار اطلاع یابی و جستجوی اطلاعات» با مطالعه مبانی نظری و شناسایی مفاهیم شبکه های اجتماعی در رفتار اطلاع یابی و كاربرد آن در بازیابی اطلاعات تبیین شده است.

ضمن اینکه این پژوهش از منظر هدف، نظری بوده و به بررسی ابعاد نظری این موضوع پرداخته است.

بر اساس این گزارش صنم ابراهیم زاده، سعید رضایی شریف آبادی، معصومه کربلایی آقاکامران از گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا این مقاله را که در پنجمین کنفرانس وب پژوهی دانشگاه علم و فرهنگ ارائه شده است را تالیف کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا