درمان اندومتریوز با گیاه اسکنبیل

گیاه "اسکنبیل" مختص مناطق بیابانی است و مردم محلی از آن برای درمان خون‌ریزی قاعدگی طولانی و نیز دردهای زمان قاعدگی استفاده می‌کنند. این گیاه همچنین برای درمان ناباروری هم توصیه شده است.

ترکیبات زیستی فعال موجود در گیاه اسکنبیل، فرآیندهای گوناگونی نظیر رگ‌زایی، التهاب و رشد تهاجمی بافت را مهار می‌کند. به منظور بررسی اثر این گیاه در درمان اندومتریوز، کیاندخت کیانی، دکتر ملک افضلی اردکانی، دکتر موحدین، دکتر افلاطونیان و همکارانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس، مؤسسه طب تجربی و بالینی دانشگاه زارلند آلمان و پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن، ضایعات اندومتریوزی با روش‌های جراحی در حیوان مدل آزمایشگاهی ایجاد شد.

سپس، عصاره کامل گیاه اسکنبیل با غلظت ۵۰ میلی گرم در ازای هر کیلوگرم وزن، به مدت چهار هفته برای آنان تجویز شد و در ادامه رشد ضایعه، تشکیل کیست، اندازه ضایعه، میزان تشکیل عروق خونی و مقدار سلول‌های ایمنی با روش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Ethnopharmacology به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که عصاره کامل گیاه اسکنبیل به میزان قابل توجهی رشد ضایعه، تشکیل کیست، میزان عروق، تکثیر سلول‌ها و میزان تجمع سلول‌های ایمنی در ضایعات اندومتریوزی موش را کاهش داده و مهار می‌کند.

بر اساس اعلام پژوهشگاه رویان، در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد، عصاره گیاه اسکنبیل فرآیندهای اساسی و متفاوتی که در ایجاد بیماری اندومتریوز نقش دارند را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان داروی گیاهی مفید در درمان این بیماری استفاده شود.