شناسائی اجداد اولیه مارها

سینا پرس : بر اساس یافته های جدید پژوهشگران کانادائی که در آخرین شماره مجله علمی – پژوهشی ارتباطات طبیعی research journal Nature Communications  منتشر شد ، احتمالا قدمت مارها هفتاد میلیون سال بیشتر از آن چیزی است که تا کنون تصور می شده است .

پژوهشگران کانادائی در تحقیقات جدید خود موفق به کشف چهار نمونه فسیل از خزندگان باستانی شدند که احتمالا اجداد اولیه مارها محسوب می شوند . مطالعه و بررسی  این فسیل ها می تواند اطلاعات خوبی در مورد نحوه تکامل و تغییر شکل این خزندگان در اختیار دانشمندان و جانور شناسان قرار دهد .

میشائیل کالدول Michael Caldwell سرپرست این تیم پژوهشی  که از سوی دانشگاه آلبرتا University of Alberta در حال بررسی و تحقیق در مورد ریشه نخستین مارها است ، در این مورد اعلام کرد : " نتایج مطالعات و یافته های ما نشان می دهد که قدیمی ترین نشانه حضور مارها در کره زمین به محدوده زمانی مابین یک صد و چهل تا یک صد و شصت و هفت میلیون سال پیش باز می گردد که این رقم در حدود هفتاد میلیون سال بیشتر از آن چه تا کنون تصور می شد ، است .  " 

تیم پژوهشی دانشگاه آلبرتا این چهار نمونه از مارهای نخستین را در کشورهای انگلستان ، پرتغال و ایالات متحده آمریکا کشف کرده است و این دانشمندان با بررسی های انجام شده و  آزمایش های متعددی توانستند  اثبات کنند که این نمونه های یافت شده قدیمی ، اجداد نخستین مارهای امروزی محسوب می شوند . در واقع این فسیل ها همگی نشان دهنده گونه های نخستین مار هستند .

در گزارش های منتشر شده در مورد این کشف جدید ، تصریح شده است که انواع اولیه و نخستین مارها دقیقا مانند مارهای امروزی دارای برخی ویژگی های خاص بوده و دندان های بسیار تیزی داشتند . این مطالعات همچنین نشان دهنده این موضوع است که مارها در ابتدا مراحل تکاملی را در نوع شکل گیری جمجمه و سر خود گذرانده و پس از تکامل یافتن نوع جمجمه ، سایر بخش های بدن آن ها تغییر یافته و دست و پاهای خود را از دست دادند . این موضوع  دقیقا نقطه اختلاف بین مارمولک ها و مار ها است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا