پروژه بلوک انتقال مداری پژوهشگاه فضایی چیست؟

بنا به گفته دکتر حسین صمیمی با مجموعه تست هایی که به تازگی به پایان رسیده است، یک پروژه کلیدی پژوهشگاه تحت عنوان بلوک انتقال مداری در حال اتمام است.

بلوک انتقال مداری چیست؟

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این پروژه گفت: بلوک انتقال مداری به ما اجازه خواهد داد ارتفاع مدارها را از 400 کیلومتر به هفت هزار کیلومتر افزایش دهیم وزاویه شیب مداری را نیز از 55 درجه به 58 درجه برسانیم. اهمیت این پروژه از آن جهت است که می تواند گام موثری در دستیابی به مدارهای ژئو باشد.

حسین صمیمی ادامه داد: به طور کلی برای نگه داشتن ماهواره در مدارهای 500 کیلومتر نیاز به وجود موتورهایی است که اگر این موتورها نباشند، ماهواره ها به تدریج از مدار خود افت کرده و به جو می افتند و می سوزند. بنابراین برای طول عمر مناسب، ماهواره ها باید موتور کوچکی داشته باشند تا هنگامی که از مدار خود افت می کنند، توسط آن موتور به مدار برگردانده شوند.

به دلیل محدودیت های فنی که در حال حاضر وجود دارد، واگذاری نقاط مداری بر اساس قوانین بین‌المللی اتحادیه جهانی مخابرات به عنوان متولی واگذاری نقاط مدار ژئو به کشورها، انجام می‌گیرد

وی تصریح کرد: وقتی می خواهیم ماهواره ای را به مدارهای بالاتر از 500 تا 600 کیلومتر ببریم، در آنجا نیز باید موتورهایی وجود داشته باشد که این ارتفاع مدار را به ما بدهد که بلوک انتقال مداری همین کار را می کند.

چرا دستیابی به مدار ژئو مهم است؟

دستیابی به مدار زمین‌آهنگ و یا به اصطلاح «ژئو» به دلیل اهمیت راهبردی که دارد برای کشور ما مهم است. این مدار که اغلب محل قرارگیری ماهواره‌های تلویزیونی و مخابراتی است، در ارتفاع حدود 36 هزار کیلومتری از سطح زمین جای دارد.

کاربردی که این مدار برای کشورها دارد، نقاط موجود روی آن را از اهمیت ویژه‌ای برای برخوردار کرده است. تا حدی که کشورها به فراخور توان تکنولوژیکی، سیاسی و بین‌المللی خود اقدام به ثبت نقاطی در مدار مورد نظر کرده‌اند تا ماهواره خود را برای استفاده روی آن مدار قرار دهد.

بر اساس این گزارش، به دلیل محدودیت های فنی که در حال حاضر وجود دارد، واگذاری نقاط مداری بر اساس قوانین بین‌المللی اتحادیه جهانی مخابرات به عنوان متولی واگذاری نقاط مدار ژئو به کشورها، انجام می‌گیرد.

از این روست که حوزه فضا و در راس آن پژوهشگاه و سازمان فضایی کشورمان در صدد دستیابی به این مدار هستند که انتظار می رود با به ثمر رسیدن پروژه بلوک انتقال مداری این مهم محقق شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا