چهارمین اجلاس هیات امنای بنياد علمي سازمان اکو

دکتر سید کمیل طیبی مدیر اجرایی بنیاد علمي سازمان همکاري‌هاي اقتصادي (اکو) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رویداد با حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ايران و همچنين دبيرکل اکو و هيأت بلند پايه كشورهاي عضو برگزار مي‌شود.

وی افزود: انتخابات رياست جديد بنياد، بررسي و تبادل نظر براي مشکلات علمي اين سازمان و همچنين بحث و بررسي درباره موضوع برنامه منطقه‌اي علم و فناوري در حوزه اکو از ديگر برنامه‌هاي اين اجلاس ۲ روزه است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بين المللي دانشگاه اصفهان، نقش اين دانشگاه را در مدت ۲ سال اخیر در این بنیاد بسیار برجسته ارزيابي کرد و گفت: تاکنون چندين طرح از جمله در خصوص آموزش‌هاي علوم پايه، تحقيقات روي منابع آب و محيط زيست در اين دانشگاه به نحو مطلوب اجرا شده است.

وی، نشست روز اول اجلاس را مربوط به کمیته اجرایی و در قالب کارشناسي عنوان کرد و برنامه روز دوم اجلاس را که با حضور وزراي علوم دو كشور پاكستان و ايران برگزار مي‌شود را نيز محول كردن رياست هيأت امناي اجلاس از وزير علوم پاكستان به وزير علوم ايران عنوان نمود.
طیبی تصریح کرد: کسب کرسی‌هاي بيشتر در اين بنياد توسط مقامات ايراني سبب افزايش مراودات و سهم بيشتر کشورمان در تصميم گيري و تصميم سازي‌ها خواهد شد.

مدیر دفتر همکاری های علمی و بين المللي دانشگاه در ادامه افزود: افزايش مشارکت با اين بنياد علمي، انتقال دانش را به همراه دارد و اجلاس و کنفرانس‌هاي مختلف اکو مي تواند به شكل وسيع‌تري در دانشگاه هاي كشورمان برگزار شود.

وی ایران، ترکیه و پاکستان را اعضای اصلي و تاثيرگذار اکو دانست و افزود: همکاري بين بخشي اين كشورها در حال افزايش است و هم افزايي ما راهكاري براي پيشرفت خواهد بود.

مدیر اجرایی بنیاد علمي سازمان همکاري‌هاي اقتصادي (اکو) تصريح کرد: حدود ۵۰ راهبرد اساسی در این نهاد تعریف شده و در صورتی که کشورهاي عضو، اين راهبردها را عملياتي کنند، توسعه علمي و اقتصادي چشمگيري براي آنها رقم خواهد خورد.
وی شکل گیری سرمایه انساني و دستيابي به منابع مالي را از جمله اهداف اين بنياد عنوان کرد و گفت: براي نيل به اين هدف دستگاه‌هاي متولي آموزش و اقتصاد بايد بيش از گذشته همکاري کنند.

گفتنی است پنجمین نشست کمیته اجرایي و چهارمين اجلاس هيأت امناي بنياد علمي سازمان همکاري‌هاي اقتصادي (اکو) روز دوشنبه ۱۷ تير ماه سال جاري در سالن اجلاس معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه اصفهان آغاز و اعضاي کميته اجرايي اين بنياد در زمينه طرح‌هاي علمي مشترك به بحث و تبادل نظر پرداختند.
۱۵ نفر از اعضا و بالغ بر ۳۰ نفر از مدیران و اعضا فردا سه شنبه در نشست‌های مرتبط شرکت می‌کنند.
انتخابات ریاست جدید بنیاد، بررسی و تبادل نظر براي مشکلات علمي اين سازمان و همچنين بحث و بررسي درباره موضوع برنامه منطقه‌اي علم و فناوري در حوزه اکو از ديگر برنامه‌هاي اين اجلاس ۲ روزه است.
بنیاد علمی اکو (ECOSF) سازمانی بین‌دولتی متشکل از ۱۰ کشور اسلامی افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبكستان، تركیه و ايران است كه هدف اصلي آن توسعه اقتصادي در منطقه اكو بر پايه ارتقا علم، فناوري و نوآوري است.
این سازمان با پوشش ۳۶۰ میلیون نفر که یک چهارم جمعیت مسلمانان جهان را تشکيل مي‌دهد، بزرگترين تشکل اقتصادي جهان اسلام محسوب مي‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا