همکاری های علمی با کشورها منطقه زمینه ساز ثبات سیاسی است

به گزارش خبرگزاری سینا پرس از اصفهان، دکتر منصور غلامی  پیش از ظهرامروز در چهارمین اجلاس هیئت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد:اجلاسیه بنیاد علمی اکو با حضور کشورهای عضورسمی بنیادعلمی اکو که در زمینه تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند در حال برگزاری است

وی با بیان اینکه  بنیادعلمی اکو در زمینه  علوم و تحقیقات و فناوری  فعالیت کرده و محور آن  توسعه تکنولوژی بین کشورها است که دبیرخانه دائمی آن در پاکستان بوده بیان کرد:  این اجلاس ونشست ها بیشتر برای هماهنگی وتوسعه بین کشورها درعرصه توسعه عملیاتی و اقدامات موثر در حوزه  مشارکت در دستاوردهای علمی و تحقیقاتی و انتقال تجربیات و استفاده از اساتید و دانشجویان و محققین برای تبادل اطلاعات و به مشارکت گذاشتن دستاوردهای علمی کشورها بوده.

غلامی افزود: کشورهای منطقه هم به لحاظ سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی،علمی و تاریخی قرابت خوبی با هم دارند؛ لذا این همکاری برای توسعه پایدار درمنطقه بسیار می تواند موثر باشد و حتی درزمینه ثبات سیاسی منطقه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این نشست ها  می تواند در برنامه ریزی و طراحی یک مسیر و نقشه راه برای ایده های علمی این کشورها عمل کند

وزیرعلوم تصریح کرد: رئیس این اجلاسیه تا کنون به دلیل وجود دبیرخانه دائمی بنیاد  علمی درپاکستان، وزیر علوم پاکستان بوده و از امروز جمهوری اسلامی ایران نیز مسئولیت این بنیاد علمی را برعهده گرفته است.

وی در توضیح مهمترین موضوع این اجلاسیه گفت: با توجه به جایگاه علمی اعضای این بنیاد علمی اکو به خصوص ترکیه، پاکستان و ایران، لازم است بیشترتلاش شود که زمینه های همکاری علمی و تحقیقات و فناوری جدید را تعریف و انتقال تجربیات را تعریف کنیم و برای توسعه دانش وفناوری و تجربیات فنی سعی کنیم تمام ظرفیت های را به کار ببریم تا از وابستگی خود به کشورهای غربی کاهش دهیم.

غلامی با بیان اینکه در این اجلاسیه بر روی موضوعات آب و محیط زیست بحث وتبال  نظر می شود؛خاطرنشان کرد: مشکلات زیست محیطی و بیان ظرفیت های زیست محیطی  و انتقال تکنولوژی و برنامه ریزی برای آینده و یک آینده پژوهی برای گسترش علم و  دانش  از دیگر موضوعات مطرحی  دراین اجلاسیه است.

وی تاکید کرد: کشورهای منطقه باید به خصوص برای اینکه بتوانند پا به پای دنیا پیش بروند یک برنامه ریزی صحیح و آینده پژوهی داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه ایران با جمعیت دانشجویی 4.3 میلیون نفر که حدود یک میلیون نفر آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: ایران بر اساس شاخص‌های آی‌اس‌آی و اسکوپوس، بیشترین رشد در تولیدات علم دنیا را طی 10 سال اخیر داشته است. ایران با 41 پارک علم و فناوری و 29 دانشگاه بزرگ که جزء دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد، با تملم ظرفیت خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتبانی می‌کند.

گفتنی است، دومین روز چهارمین اجلاس هیأت امنای بنیاد علمی اکو و پنجمین نشست کمیته اجرایی آن سه‌شنبه ۱۸ تیر با حضور وزرای علوم کشورهای پاکستان و ایران و دبیرکل اکو و هیئت بلند پایه کشورهای عضو در سالن اجلاس معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان آغاز شد.

گفتنی است؛ نشست بعدی هیئت امنا بنیاد علمی اکو دو سال دیگر به میزبانی دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد.

خبرنگار: سیدامیر حسین ابطحی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا