ابهام‌زدایی از موضوع تراریخته و سلامت آن

یکی از ابعاد تغییر اقلیم مربوط به بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی می شود، به گونه ای که بر اساس برخی از آمارها پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ به واسطه تغییرات اقلیمی مردم سراسر جهان با کاهش ۲۳ درصدی محصولات کشاورزی مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر، پیشرفت های علمی چند سال اخیر توانسته با کمک تکنیک‌های ژنتیک در محیط آزمایشگاه به دستکاری ژنتیکی محصولات مختلف برای رفع نیاز بشر اقدام کند که می‌تواند در بخش‌های مختلف مانند پزشکی، دارویی، صنعتی و کشاورزی استفاده شوند.

این موضوع به دغدغه ای جدی در سطح جهان تبدیل شده و سازمان‌های متولی امور بهداشت، محیط ‌زیست و کشاورزی را در سراسر جهان با چالش هایی رو به رو کرده است.

حتی اگر بپذیریم که بذرهای تراریخته در کشور وجود ندارد و دستکاری ژنتیکی محصولات نیز در ایران انجام نمی گیرد، اما نمی توانیم منکر این موضوع شویم که واردات محصولات تراریخته، همواره در کشورمان وجود داشته است.

همواره اظهارنظرات ضدونقیضی پیرامون این موضوع وجود داشته است و علیرغم اظهاراتی مبنی بر بی خطر بودن اینگونه محصولات اما، به‌طور کلی اقبال عمومی در سطح جهان، به مرور زمان نسبت به این محصولات رو به کاهش است.

وضعیت محصولات تراریخته در ایران چگونه است؟

از آنجا که آمارهای ضد و نقیضی درباره تولید محصولات تراریخته در ایران وجود دارد نمی توان نظر قطعی در این باره ابراز کرد اما، برخی از مخالفان معتقدند که، در سال‌های83، 84 و 85 تولیداتی در حوزه تراریخته در کشور انجام گرفته که بیشتر هم شامل تولید برنج بوده است.

در هر حال حتی اگر بپذیریم که بذرهای تراریخته در کشور وجود ندارد و دستکاری ژنتیکی محصولات نیز در ایران انجام نمی گیرد، اما نمی توانیم منکر این موضوع شویم که واردات محصولات تراریخته، همواره در کشورمان وجود داشته است.

همه این نگرانی ها و اما و اگرهای راجع به محصولات تراریخته در حالیست که به تازگی وزیر بهداشت گفته است که باید به تجربه دنیا در حوزه تراریخته‌ها احترام بگذاریم.

سعید نمکی ضمن ارائه پیشنهاد پیرامون تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سلامت تراریخته‌ها، گفت: موضوع تراریخته در کشور به جای اینکه از مسیر علمای این رشته‌ها مدیریت شود، بعضا به دست سیاسیون و تاجران افتاده اما اعتقاد ما بر این است که تراریخته نه کاملا مضر است و نه کاملا ایمن و سالم است.

بنا به گفته وی، باید مستندات، مدارک و شواهد علمی معتبر جهانی را در این حوزه بپذیریم. از این رو، پیشنهاد من این است که کمیته مشترک علمی برای پژوهش درخصوص سلامت محصولات تراریخته تشکیل و پروژه‌های کلیدی با حمایت وزارت بهداشت در این کمیته انجام شود تا تمام حرکت‌ها باید به سمت ابهام‌زدایی از موضوع تراریخته و ایمنی و سلامت آن پیش برود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا