بحران اقلیمی هفته ای یک بلای طبیعی به بار می آورد

به گزارش گاردین و به نقل از «مامی میزوتوری» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در کاهش خطر بلایای طبیعی، اگرچه تنها بلایایی چون طوفان آیدای و کنث در موزامبیک و خشکسالی در هند در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار می‌گیرند اما وقوع حجم زیادی از رویدادهایی با دایره تأثیرگذاری محدودتر که منجر به مرگ، آوارگی و رنج افراد می‌شوند این روزها از آنچه پیش‌بینی می‌شد با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. این در مورد آینده نیست درباره همین امروز است. به آن معنا که وفق دادن خود با تغییرات اقلیمی دیگر یک مشکل درازمدت نیست و باید همین حالا بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته این نماینده سازمان ملل متحد، همان طور که موج جدید گرما در اروپا و آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های آمریکا نشان داد، این بحران تنها به جهان در حال توسعه محدود نبوده و کشورهای ثروتمند نیز با این چالش روبه‌رو هستند و باید به فکر زیربنا و روش‌های مناسب برای حفاظت از مردمان خود در برابر این بلایا باشند.

میزوتوری در بخش دیگری از اظهارات خود در این باره گفت: تدبیر راهکارهای مبتنی بر طبیعت مثل مرداب‌ها و باتلاق‌های دارای درخت کرنا ( Mangrove ) که در برابر جریان سیلاب چون سدی طبیعی عمل می‌کنند، باید در اولویت قرار گیرد. یک مشکل کلیدی دیگر حفاظت از افرادی است که در حلبی‌آبادها و محله‌های فقیرنشینی زندگی می‌کنند که در برابر شهرهای مهندسی‌شده در برابر این نوع از بلایا آسیب‌پذیرترند.

در همان حال که هزینه سالیانه بلایای ناشی از بحران اقلیمی ۵۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، هزینه لازم برای ساخت زیربناهای مقاوم در برابر اثرات ناشی از گرمایش زمین در ۲۰ سال آینده چیزی در حدود ۳ درصد از این مقدار یا ۲.۷ تریلیون دلار، تخمین زده می‌شود.

اگرچه هزینه موردنیاز برای ایجاد زیربناهای مناسب چندان زیاد نیست اما به گفته نماینده سازمان ملل، سرمایه‌گذارها در این حوزه کم‌لطف بوده‌اند؛ رویه‌ای که با توجه به شرایط بحرانی کنونی باید تغییر کند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا