دیپلماسی علمی توانایی دانشگاه های داخلی و مطالبه دانشگاه های خارجی است

بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا و جوسازی‌های منفی رییس جمهور این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها بر صادرات نفت و مبادلات تجاری و مالی ایران تأثیر منفی داشته و ایران را به ناحق در وضعیت سیاسی و روانی نامناسبی قرار داده است، بلکه بر تصور گردشگران از ایران و تلاش مقام‌های کشورمان برای گسترش درآمدهای کشور از محل جذب توریست نیز اثر گذاشته و میزان گردشگرانی که مقصد آنها ایران باشد را کاهش داده است.

مسأله‌ای که به ویژه برای شهر تاریخی، فرهنگی و گردشگر پذیری همچون اصفهان، به طور ویژه‌ای حایز اهمیت است. در همین رابطه گفت‌و گویی با علیرضا سالاریان، رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان داشتیم و نظر وی را در رابطه با فعالیت موثر محققین و پژوهشگران در شرایط حاضر جویا شدیم.

علیرضا سالاری در گفتگو با خبرنگار سیناپرس اصفهان پیرامون دیپلماسی علمی، انتقال تجارب و ارزش افزوده محصولات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان و حدود پنج دانشگاه فعال اصفهان ظرفیت های بسیار بالایی برای دیپلماسی عمومی و دیپلماسی علمی دارند.
وی افزود: این دانشگاه ها هر کدام به تنهایی ظرفیت بالایی دارند برای تشکیل کنسرسیوم در صحنه های بین الملی و برای کار با مراکز و محافل دانشگاهی در خارج از کشور می توانند مکمل همدیگر باشند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به بررسی شرکت های دانش بنیان در اصفهان تصریح کرد: دو مورد بازدید میدانی از شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان انجام شد و طی جلسات مختلف با مسئولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، با جشنواره شیخ بهایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نیز شهرک علمی تحقیقاتی بیشتر از پیش آشنا شدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت های لازم برای به فعل نشاندن توانایی های موجود نیاز هست که برای این مهم باید اعتبار داشته و در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم.

سالاریان اذعان کرد: امروز با توجه به بحث تحریم ها با محدودیت هایی مواجهیم اما شرکت ها باید تلاش کرده و ناامید نباشند چرا که در مرحله اول می توانیم ارتباط خوبی با بازارهای منطقه داشته باشیم و مطمئنا وزارت خارجه هم دریغ نخواهد کرد و برای اتصال شرکت های دانش بنیان داخلی با بازارهای خارجی تلاش خواهد کرد.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان ادامه داد: گردشگری سلامت چند سالی است که رواج پیدا کرده و به ویژه شهروندان کشورهای همسایه از آن استقبال خوبی نشان داده‌اند؛ با توجه به تخصص بالای علمی پزشکان ایرانی و امکانات فراهم شده درمانی، بیماران کشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق و سایر کشورها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. البته چون این کشورها ازلحاظ تاریخی، آداب، فرهنگ و مذهب با ایران تقریباً در یک راستا قرار دارند و قرابت و سنخیت فرهنگی نیز بین مردم این کشورها با ایران دیده می شود، گردشگران سلامت کشورهای همسایه بیشتر مایل هستند برای درمان به ایران سفر کنند.

وی افزود: ایجاد شهرک سلامت اصفهان می‌تواند اقدام مهمی در جهت جذب گردشگران سلامت باشد و به نظر می رسد اصفهان با توجه به وجود جاذبه های فراوان گردشگری بهتر می‌تواند در جهت جذب گردشگران سلامت اقدام کند. البته بایستی امکانات این شهرک را به نحو متقتضی و به صورت تخصصی به مراکز ذیربط در جهان و به خصوص کشورهای پیرامونی ایران معرفی و با آنها تعاملات مستمر و سازنده‌ای برقرار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا