موتور برق گازی تولید شد

منصور فتحعلی، رئیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی اظهار کرد: محققان کشور در زمینه نصب و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک در نظر دارند باتوجه به نیاز صنعت برق کشور به موتور ژنراتورهای گازسوز جهت استفاده در نیروگاه‌های مقیاس کوچک، تولید برق و بومی سازی تکنولوژی ساخت این نوع موتور ژنراتور در کشور، براساس یکی از دستاوردهای این فعالیت، کارخانه تولید این موتورها را در شهرستان بجنورد تأسیس کنند.

به گفته وی، موتور برق یا مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از سوخت گاز یا بنزین و گازوئیل را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. البته موتور برق همان دیزل ژنراتور است که اصطلاحاً در بازار به ژنراتورهای کوچک هواخنک و پرتابل اطلاق می‌شود.

وی افزود: موتور برق گازی وسیله‌ای است که با استفاده از گازی شهری و یا کپسول مایع در خروجی برق می‌دهد و تفاوت اصلی آن با موتور برق بنزینی و گازوئیلی در نوع سوخت مصرفی آن است.موتور برق گازسوز به دلیل نوع سوخت، کم مصرف است و باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و دارای هزینه‌های کمتری نسبت به موتور برق بنزینی است.

فتحعلی خاطر نشان کرد: موتور برق گازی به خاطر گازسوز بودن و حذف بنزین باعث افزایش طول عمر محصول نسبت به موتور برق بنزینی شده است. در موتور برق گازی، احتراق داخلی گاز را می‌سوزاند و در نهایت به انرژی الکتریکی تبدیل و برق تولید می‌شود.

رئیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی با اشاره به کاربردهای موتوری که قرار است با حمایت این صندوق ساخته شود، بیان کرد: از موتور برق گازی می‌توان در مولدهای قدرت نیروگاههای مقیاس کوچک (جهت فروش برق به توانیر)، استفاده در مولدهای قدرت در پستهای منطقه (جهت کاهش هزینه تولید و تضمین تأمین برق در ساعات پیک)، استفاده در صنایع و کارخانجات جهت تولید برق به صورت خود تأمین یا سیستم رزرو و پشتیبان)،استفاده در بخش کشاورزی (به ویژه در صنعت کشت گلخانه‌ای) استفاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین استفاده در مجتمع‌های تجاری و اداری (جهت کاهش هزینه‌های انرژی و پشتیبان)، استفاده در مناطق دور افتاده و محروم (جهت تأمین برق جزیره‌ای)، استفاده در مراکز پزشکی و بیمارستانها (جهت سیستم رزرو و پشتیبان)، ایستگاه‌های تقویت فشار به عنوان قلب تپنده صنعت گاز (جهت جبران کاهش فشار به دلیل عوارض جغرافیایی و طول مسیر) از دیگر کاربردهای موتور به شمار می‌رود.

فتحعلی با بیان اینکه حتی در صنایع دفاعی و مراکز حساس برای بالا بردن قابلیت اطمینان در مواقع قطع برق (پدافند غیرعامل) می‌توان از این موتور برق گازی بهره برد، بیان کرد: این طرح در حوزه تولید برق است و کلیه صنایعی که نیاز به برق دارند، می‌توانند از این سیستم بهره ببرند.

وی با اشاره به میزان حمایت صندوق برق و انرژی از این طرح گفت: میزان حمایت صندوق از این شرکت بیش از ۲۰ میلیارد ریال بوده است که معادل ۲۰ درصد سرمایه گذاری کل طرح تاکنون بوده است.

رئیس صندوق برق و انرژی با بیان اینکه میزان تولید برق این دستگاه ۱.۱ مگاوات به صورت دائم است، افزود: توسعه موتورهای گازسوز یکی از اولویت‌های تحقیقاتی و فناوری وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه این شرکت در صدد تولید نمونه صنعتی است، بیان کرد: این مولد با این توان برای اولین بار در ایران ساخته شده است.

فتحعلی گفت: نحوه فعالیت کارخانه بدین صورت خواهد بود که قطعات مورد نیاز موتور ژنراتور پس از طراحی، مدلسازی، آماده سازی و تکمیل شدن قطعات در کارخانه مونتاژ و روانه بازار مصرف خواهد شد.

 صندوق پژوهش و فناوری برق و انرژی زیر نظر صندوق‌های پژوهش و فناوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا